Nu blir det ännu enklare för konsumenter att välja hälsosamt

De flesta behöver äta mer grönsaker, rotfrukter och baljväxter. Både för hälsans och för klimatets skull. Nu ska fler vegetariska alternativ kunna märkas med Nyckelhålet, så att det blir enklare för konsumenter att äta hälsosamt.

Från och med den 1 mars gäller nya regler för vilken mat som företag får märka med hälsomärkningen Nyckelhålet. Tanken är att fler typer av produkter ska kunna märkas, så att det blir mer växtbaserad mat och fler nyttiga färdigrätter med Nyckelhålet i butikshyllan.

– Det är roligt att vi nu kan göra det lättare att göra nyttiga val genom att fler produkter får märkas med Nyckelhålet. Samtidigt har vi inte tummat på kraven för hur nyttiga produkterna måste vara, säger Livsmedelsverkets projektledare Veronica Öhrvik.

Populära produkter som tidigare inte har kunnat märkas för att de inte har passat in i de olika kategorierna eller uppfyllt kraven på portionsstorlek kan nu få Nyckelhålet.

– Företagen utvecklar hela tiden nya mer hälsosamma produkter, vilket vi tycker är väldigt positivt. Till exempel har det blivit vanligare att ersätta en del av köttet i korv eller mjölet i bröd och pasta med grönsaker och baljväxter. Nu kan företagen märka sådana produkter med Nyckelhålet och därmed underlätta för konsumenter att äta grönare, säger Veronica Öhrvik.

Statistik från dagligvaruhandeln visar två starka trender i konsumenternas köpbeteenden – de äter mer hälsosam mat och de köper mer färdiglagad mat. Fram tills nu har det varit svårt att hitta Nyckelhålsmärkta färdigrätter i butiken. Nu blir reglerna för att märka färdigrätter mindre krångliga, vilket de nordiska myndigheter som samarbetar kring Nyckelhålet hoppas ska leda till att fler företag väljer att utveckla och märka nyttiga färdigrätter.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Måltider

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.