Prisökningarna på kött och mjölk: ”Aldrig varit med om något liknande”

Stora livsmedelsföretag som Arla och HK Scan möter lantbrukets ökade kostnader med hjälp av rejäla prishöjningar. Nu trycker de på för att prisjusteringarna ska nå hela vägen ut till matbutikerna.

Primärproduktionens kraftigt ökade kostnader för allt från el, diesel, foder och andra insatsvaror behöver få genomslag i alla led fram till konsument. Särskilt nu när kriget i Ukraina ytterligare har accelererat kostnaderna för svenska bönder.

– Vi har aldrig varit med om något liknande. Jag har jobbat länge i branschen och det här har aldrig skett tidigare, det finns inte i mannaminne, säger Torbjörn Lithell, försäljningsdirektör för retail på HK Scan, i en intervju med Dagligvarunytt.

Enligt HK Scans officiella prisnoteringar har kilopriset för gris stigit med 1:75 kronor, nöt två kronor och lamm fem kronor hittills i år.

– Det är fantastiskt ovanligt. I första kvartalet går priserna på till exempel gris normalt sett ned.

Torbjörn Lithell menar att det är bonden som påverkas mest men att alla i värdekedjan påverkas.

– Det gäller att få ut priset till konsumenten så att det balanserar sig, det är enda sättet att klara av det här. När dieseln går från 18 till 26 kronor måste färsen gå från 100 till 130 kronor också, så är det bara, säger han till Dagligvarunytt.

Även mjölkpriset ligger just nu historiskt högt, något som enligt Jens Olsson, försäljningschef på Arla, är helt nödvändigt med tanke på mjölkböndernas ökade kostnader.

– Vi välkomnar att aktörer i handeln har öppnat upp för prishöjningar och att frångå vanliga processer för prisförhandlingar för att säkerställa att vi har svenska produkter på hyllorna, säger han till Dagligvarunytt.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Primärproduktion

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.