Alternativa mejeriprodukter mot strömmen: ”Stark utveckling”

Medan traditionella mejeriprodukter tappar försäljningsvolym fortsätter försäljningen av växtbaserade alternativ att öka, såväl i volym som värde.

Mejerikategorin har tappat 4 procent i försäljningsvolym det senaste året. Prishöjningarna har dock fört med sig en ökning i värde på 4 procent, enligt färska siffror från NielsenIQ som Food Supply rapporterar om.

– Mejeri följer ganska väl den allmänna trenden inom livsmedelshandeln, volymerna sjunker med priserna pressar upp värdet, säger Anna Ekström, försäljnings- och analyschef på NielsenIQ till nyhetssajten.

Det stora undantaget inom mejeri är de alternativa mejeriprodukterna, såsom olika drycker baserade på havre och ärtor, som ökar med 2 procent. Det är visserligen ett tapp jämfört med föregående års volymökning med 11 procent men det är ändå den delkategorin inom mejeri som fortsatt öka, när alla andra tappat i volym under 2022.

– Det är en fortsatt väldigt stark utveckling för de alternativa mejeriprodukterna, säger Anna Ekström.

Osten följer ungefär samma trender som övriga mejeriprodukter: en volymökning föregående år har vänts till en volymminskning, samtidigt som de höjde priserna ökat värdet.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan och Växtbaserat

Investerar för minskade klimatutsläpp: ”Skapar mervärden för hela matkedjan”

Tre av Sveriges största lantbrukskooperativ saminvesterar i en digital plattform för att minska klimatpåverkan i den egna värdekedjan. Satsningen innebär även att kunderna inom livsmedelsindustrin kan få full kännedom om sina utsläpp utefter hela värdekedjan i stället för att utgå från schablonvärden.