Comeback för salladsbaren: ”Ökar med 60 procent per vecka”

Efterfrågan på färdigmat föll kraftigt i början av coronapandemin. Picadeli med sina sallader var ett av de livsmedelsföretag som drabbades hårt – men nu har utvecklingen vänt.

För Greenfoodföretaget Picadeli, med salladsbarer i bland annat dagligvarubutiker och servicehandeln, blev början av pandemin ett stålbad när människor arbetade hemifrån eller undvek färdigmat på grund av okunskap om smittoriskerna.

Nu ser företaget ett tydligt trendbrott.

– Under de senaste tre veckorna har salladsförsäljningen ökat med 60 procent per vecka och vi har öppnat nästan 100 butiker per vecka. Totalt har 800 butiker öppnat igen, säger Sverigechefen Daniel Pettersson till Livsmedel i fokus.

Salladsbarerna är delvis en säsongsprodukt som ökar inför sommarmånaderna, men vårens stora tapp hör inte till normalläget.

– Vi minskade från 1 250 till 250 butiker när det var som värst, men nu ser vi bara positivt på framtiden. Responsen från kunderna visar att det finns ett stort behov av fräsch, hälsosam och god mat, säger Daniel Pettersson.

Ica Supermarket Kringlan i Södertälje var en av butikerna som valde att ta en kort paus.

– Butiken ligger mitt i city och påverkades av att många började jobba hemifrån. Försäljningen föll snabbt från cirka 200 kilo till 50 kilo i veckan. Men kunderna har frågat efter salladsbaren länge och nu vågar vi starta i gång i gen, om än med något begränsat utbud, säger butikschefen Henrik Bergfors.

Dela

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel och Förädling

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.