Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

Coop och HKScan vill stötta på svenska nötköttproducenter. Tillsammans kommer de att sponsra 20 lantbrukare för inköp av avelstjurar. De kommer dessutom att erbjuda rådgivning och utbildning då flera av de utvalda är unga och har verksamheter som är under utveckling.

HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna om de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Därför går de nu in och stöttar ett antal lantbrukare runt om i Sverige.

– Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket,skriver Coop och HKScan i ett gemensamt pressmeddelande.

Stödet består av sponsring till 20 lantbrukare för inköp av avelstjurar för att de ska ha möjlighet att växla upp sin produktion av nöt och utöka besättningarna av dikor på gårdarna. En annan del av projektet är att erbjuda rådgivning och utbildning till lantbrukarna då flera har verksamheter som är under utveckling.

– Medelåldern för svenska lantbrukare blir allt högre och därför är det viktigt att värna återväxt och underlätta för kommande generationer att våga satsa långsiktigt. Svenskt kött har flera unika värden inom djurvälfärd och miljö, som är viktiga att stödja och som våra medlemmar och kunder efterfrågar, säger Majsan Pense, inköpsansvarig för kött på Coop.

Som ung lantbrukare måste man veta att de finns en långsiktig efterfrågan för att våga satsa. Det är gårdar som behöver moderniseras och för det krävs både ekonomiska och tidsmässiga investeringar. Med det här initiativet vill Coop och HKScan stötta generationsskiftet och visa att de kommer att finnas där och efterfråga det svenska köttet även i framtiden.

– Vi är glada över den här möjligheten att tillsammans med Coop stötta inhemsk köttproduktion och på det sättet bidra till att säkra den framtida tillgången på svenskt kött. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vikten av en god självförsörjningsgrad har blivit tydligare än någonsin under det senaste året. Tillsammans vill vi medverka till att säkra produktion och tillgång samt stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket, säger Torbjörn Lithell, försäljningsdirektör Detaljhandel HKScan Sverige.

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.