Coops hållbarhetschef: ”Vi vågar problematisera och komplicera”

Coops hållbarhetsdeklaration, som ska hjälpa inköpare och leverantörer att minska det totala hållbarhetsavtrycket, firar ett och ett halvt år.
– Konsumenterna har inte riktigt upptäckt finessen men internt har den skapat ordentligt tryck, säger Mattis Bergquist hållbarhetschef på Coop.

När Coop lanserade sin hållbarhetsdeklaration våren 2021 var ambitionen att dels hjälpa kunderna att göra mer medvetna val, dels att driva hållbarhetsarbetet internt.
Så här ett och ett halvt senare konstaterar hållbarhetschefen Mattis Bergquist att det är det sistnämnda som haft störst effekt.
– Konsumenterna har inte riktigt upptäckt finessen i den utsträckning som vi hade hoppats. Men internt har hållbarhetsdeklarationen skapat ett ordentligt tryck där vi tillsammans med våra leverantörer förförflyttat sortiment mot ett mindre hållbarhetsavtryck, det gäller även våra egna märkesvaror, säger han och berättar att man har byggt upp ett styrsystem som är direkt kopplat till hållbarhetsdeklarationerna och som används vid inköp av alla livsmedel.

Till skillnad från de andra hållbarhetsmärkningar på marknaden har Coop valt att ta ett bredare grepp och redovisa risken för olika matvarors samlade hållbarhetsavtryck på både klimatet, miljön och samhället – allt utifrån erkänd forskning och officiella data. Totalt handlar det om tio parametrar, såsom god djurvälfärd, att minska risken för förlust av biologisk mångfald och att minska klimatutsläpp.
– Det är den mest heltäckande och transparanta hållbarhetsbedömningen av livsmedel som finns i hela branschen. Vi vågar problematisera och komplicera genom att adressera mer än en parameter.

För det här med hållbarhet är ju komplicerat. Om man lyckas få ned en parameter så kan det bli på bekostnad av en annan. Mattis Bergquist tar vegetariska köttanaloger som konkret exempel, som visserligen ger ett mindre koldioxidutsläpp jämfört med kött men där det i stället kan vara problem med sojan och dess miljöpåverkan.

I dag har Coop hållbarhetsdeklarerat drygt 13 000 matvaror, vilket motsvarar 75 procent av den totala försäljningen. Siktet är dock inställt på att nå 100 procent.
– Begränsningen ligger hos leverantörerna, som behöver bygga upp den här typen av information i sina IT-system. Ju mer och förfinad information, desto bättre deklarationer.
För att få fler konsumenter att upptäcka fördelarna med hållbarhetsdeklarationenen ska man satsa på kommunikationsinsatser och nya digitala lösningar som kräver färre tryck för den som handlar på nätet. Planen är att detta ska gå skarpt våren 2023.

Coops hållbarhetsdeklaration bygger på Hållbar livsmedelskedjas urval av tio parametrar för hållbar livsmedelsproduktion, som i sin tur bygger på FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling: Biologisk mångfald, klimat, bördighet, vattenåtgång, bekämpningsmedel, övergödning, djurhälsa, arbetsförhållanden, lokalbefolkning, samt lagefterlevnad/spårbarhet.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.