Cullberg tar Paradiset till himlen – blir e-handlare

För tre månader sedan gick Paradiset i konkurs. Nu gör hälsoaktören comeback – som medlemsbaserad e-handlare.
– Pandemin har förändrat förutsättningarna, säger vd Johannes Cullberg.

Paradiset, men en handfull butiker i Stockholm, tvingades i konkurs i början av coronapandemin. Grundaren Johannes Cullberg lyckades dock köpa tillbaka varumärket och deklarerade att bolaget skulle jobba som leverantör till övriga kedjor i dagligvaruhandeln.

Men nu lanseras en ny satsning: Paradiset blir renodlad e-handlare.

– Vi har utvärderat Paradisets position men också vad pandemin har gjort för avtryck i dagligvaruhandeln och kommit fram till två saker: Man måste finnas på nätet och man måste ha bra priser, säger Johannes Cullberg.

Därför går Paradiset nu online – eller ”upp i himlen” som Cullberg själv säger.

Möjligheterna att lyckas ökar i och med att Paradiset blivit antagen av startup-acceleratorn Sting, med tillgång till företagscoachning och 40 affärsänglar som är beredda att investera i bolaget.

För att handla på den nya sajten måste kunden vara medlem; affärsmodellen är inspirerad av amerikanska Costco.

Låga priser kommer att vara ett stort fokus. För att lyckas ska Paradiset minimera kedjan mellan producent och konsument, tanken är att kapa alla mellanliggande led.

– Priset är oerhört viktigt för kunderna, och hälsosam mat ska inte behöva vara en klassfråga. Lyckas vi med detta hoppas jag att vi kan ligga någonstans 20-30 procent under priserna i övrig dagligvaruhandel, säger Johannes Cullberg.

I sortimentet kommer det initialt att finnas ungefär 3 000 artiklar som successivt ska byggas på till 4 000. Bara torrvaror i grundsortimentet, för att logistiken ska bli så enkel som möjligt.

– Att jobba med färskvaror blir för svårt logistiskt, de volymerna kommer vi inte upp i. Men med torrvaror inom mat, hälsokost och skönhetsprodukter kan vi få en smidig logistik, och med enkel teknik skapa bättre marginaler, säger Johannes Cullberg.

För de kunder som ändå vill handla färskvaror via Paradiset kommer det att finnas möjlighet via lokala producenter som synliggörs på plattformen via en ”dropship-modell”.

– Då tar vi också ansvar för det lokalproducerade.

Det lär kosta en del att dra igång en sådan här satsning?

– Ja, men betydligt mindre än att bygga upp en fysisk dagligvarukedja, säger Johannes Cullberg, som räknar med att snart ha sajten uppe för medlemsregistrering.

– Sedan har vi räknat grovt på det, men behöver någonstans runt 25 000 medlemmar runtom i Sverige för att lyckas nå lönsamhet. Det ser jag inte som en omöjlighet. Men hela idén bygger på att det blir många som tecknar medlemskap och handlar.

Parallellt med e-handeln kommer Paradiset att fortsätta som leverantör. Tidigare i somras signades avtalet med Midsona och Johannes Cullberg räknar med att varumärkets produkter finns i butik i början av nästa år.

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa och Hållbarhet

Dalarna möter Grekland i nytt koncept

Leksands knäckebröd och Fontana går samman i en gemensam kampanj. Tillsammans har de båda familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem