De optimerar sina flöden med hjälp av artificiell intelligens

Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons får stöd från Vinnova för att tillsammans med techbolaget Tromb genomföra ett innovationsprojekt inom artificiell intelligens.

Tillsammans med AI-specialisterna Tromb nappade Nyhléns Hugosons i våras på en utlysning från statliga Vinnova som riktade sig till små och medelstora företag som vill få stöd att starta sin AI-resa. Utlysningen är en del i ett större paket med satsningar som Vinnova gör för att flytta fram Sveriges position inom artificiell intelligens.

Bland 120 inskickade ansökningar valdes 30 projekt ut, däribland Tromb och Nyhléns Hugosons idé om en intelligent plattform för att optimera kundernas beställningar.

– Vi brukar vanligtvis inte söka bidrag utan är vana att växa av egen kraft. Men eftersom artificiell intelligens är ett helt nytt område som har potential att snabbt förändra hela vår bransch, precis som många andra traditionella branscher, ville vi kunna satsa ordentligt utan att risken behöver bli allt för stor. Dessutom lyckades vi tillsammans med Tromb identifiera ett riktigt intressant område att börja arbeta med, säger Magnus Nilsson, vd och koncernchef för Nyhléns Hugosons.

Den AI-baserade rekommendationsmotorn som företagen nu tillsammans ska ta fram är tänkt att ge en större träffsäkerhet i vad varje butik behöver beställa för att tillgodose kundbehoven och samtidigt minska risken för att behöva kassera produkter, något som alltså är bra både för handlaren och för miljön. Plattformen ska också underlätta för butikerna att kunna lägga sina beställningar automatiskt till Nyhléns Hugosons.

– Den här satsningen från Vinnova är jätterolig eftersom den ger möjlighet för fler att genomföra sitt första AI-projekt och därigenom öka sin förståelse och kompetens inom området. Utvecklingen går mycket snabbt och många organisationer behöver på kort tid bli bättre på att ta tillvara på de stora möjligheter som de nya möjligheterna skapar, säger Sofi Elfving, ansvarig för AI och automation inom Tromb genom dotterbolaget Substorm.

AGNETA RENMARK

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Konsumenterna vill ha svenskt kött i hamburgarna

Det ska vara svenskt kött i hamburgarna, tycker konsumenterna. En ny undersökning från Capacent på uppdrag av Max Burgers visade att så många som nio av tio svenskar föredrar svenskt kött när de väljer mat.