Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

“En explosion av nya sorters hybrider i hyllan”. Det är vad trendspanaren Lennart Wallander på Food & Friends förutspår som en av de tydligaste mattrenderna under 2024:
– Flera års vegotrend börjar ge vika, där till och med inbitna veganer plötsligt börjar “fuska” med kött och ägg och mejeriprodukter lite då och då.
Och fram växer hybrid-maten, där hälften av köttet byts ut mot baljväxter och grönsaker i biffen eller bullarna.
Trenden kallas ”plant forward” i stället för ”plant based”, vilket betyder att köttet fortfarande finns men blandas med grönsaker och baljväxter, vilket är bra för både klimatet och för hälsan. Klimatavtrycket minskar samtidigt som det innebär ett bättre val för hälsan – utan att det går ut över vare sig smak eller konsistens.
Först ut av alla var Scan, som redan 2016 släppte produkterna Korvish och Järpish, där kött från svensk rapsgris blandades med hälften grönsaker från svenska gårdar. Produkterna försvann dock ganska snabbt från hyllan.
Men nu har tiden hunnit i kapp. Redan förra våren lanserade Axfood sin hybridfärs Nöt & grönt med 50 procent nötkött och 50 procent rotsaker och grönsaker, under varumärket Garant. Enligt beräkningar från RISE reduceras klimatavtrycket med nära hälften, jämfört med traditionell köttfärs.
Och efterföljarna står på rad. I februari presenterade Orkla en ny hybridköttbulle under varumärket Felix, där hälften av köttet var ersatt med ärtprotein från svenskodlad ärta – till en början dock enbart för foodservice.
– Våra hybridprodukter svarar väldigt bra på den nya plant forward-trenden och är en väg till mer grönt och växtbaserat för fler barn och vuxna, säger Kristina Fransson, direktör för Orkla FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.
För någon månad sedan kom Ica med sin Hushållsfärs och Hushållsburgare, som består av 70 procent nötkött från svenska gårdar och 30 procent ärtor.
– Sett till hela vår värdekedja står maten vi säljer för den största delen av Icas klimatpåverkan. För att minska vår klimatbelastning är det avgörande att vi gör det enkelt för fler konsumenter att välja produkter med lägre klimatavtryck, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica gruppen.

FAKTA: HYBRIDER
* Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten vill att köttkonsumtionen ska minska med 30 procent till år 2035. Detta för både hälsans och klimatets skull. Ett sätt är att byta ut en del av köttet till ett växtbaserat alternativ.
* Eftersom köttfärs är den animaliska produkt som används mest av svenska hushåll kan en reducerad köttmängden i denna populära produkt göra ett stort avtryck på svenskarnas matrelaterade klimatavtryck.
* När Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, presenterade Årets Rätt 2023 lanserade hon även 50/50-principen, där hälften av köttfärsen byttes mot hälften baljväxtfärs ”som ett modernt och hållbart sätt att tillaga älskade klassiker på”.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.