Ekobönder får fritt spelrum i butiken

Inflation och höga matpriser har bidragit till en minskande försäljning av ekologisk mat och dryck. Nu inleder Hemköp och Ekologiska Lantbrukarna ett samarbete för att påverka försäljningen av ekologiska livsmedel positivt.

Under hösten 2023 kommer ett antal ekobönder genomföra butiksdemonstrationer i lokala Hemköpsbutiker från norr till söder och prata ekologiskt med kunder och personal. Ekologiska Lantbrukarna hoppas att tillfällena dels kan leda till ökad kunskap om ekologiskt, dels driva försäljningen av ekologisk mat och dryck.
– Det här är ett riktigt bra initiativ och ett bra sätt att samtala och interagera med våra kunder för att öka kunskapen om och lyfta fördelarna med ekologiskt. Två år i rad har vi haft dagligvaruhandelns högsta eko-försäljning och vår ambition är att fortsätta behålla den positionen, säger Simone Margulies, vd på Hemköpskedjan.
I samband med EKO-september gick Hemköp ut med information om en långsiktig satsning som innebär att alla klubbmedlemmar numera får dubbla bonuspoäng vid köp av alla ekologiska och Krav-märkta produkter. Hemköp, och Axfoodkoncernen som Hemköp ingår i, är ensamma i dagligvarubranschen att ha ett mål om ekologisk försäljning. Målsättningen är att Hemköps försäljningsandel av EU-ekologisk och Krav-märkt mat ska uppgå till tio procent senast 2025.
– Det är hoppfullt att Hemköp vill ta på sig ledartröjan och driva ekoförsäljningen, det gör gott för den biologiska mångfalden och djurens välmående, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Primärproduktion

Arla prisas för modellen som gör hållbar omställning lönsam

Arlas hållbarhetsersättning som ger incitament för klimat- och hållbarhetsomställning för mjölkbönder vinner Svensk Kooperations pris för kooperativ utveckling år 2024.
– Vi är superstolta, säger vd Cecilia Kocken.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.