9 oktober 2025
Från och med den 1 oktober är det förbjudet för större butiker i England att erbjuda volymbaserade kampanjer på så kallade HFSS-produkter, alltså livsmedel med högt innehåll av fett, socker och/eller salt.
Det gäller exempelvis läsk, chips, choklad, glass, bakverk och vissa färdigrätter. Även gratis påfyllning av sockrade drycker i restauranger och kaféer omfattas av reglerna, något som Dagligvarunytt skriver om.
De nya reglerna är en del av regeringens tioåriga folkhälsoplan och ses bland annat som ett försök att bromsa fetmaepidemin i landet. Enligt en färsk analys från Nesta och Frontier Economics är 64 procent av britterna överviktiga, och den totala kostnaden för övervikt och obesitas beräknas till 126 miljarder pund per år.
Redan 2022 begränsades var HFSS-produkter får placeras i butik och online. I fysiska butiker gäller till exempel förbud mot placering vid kassor, entréer och hyllgavlar. I e-handel omfattas startsidor, produktrekommendationer och “lägg till i varukorg”-förslag. När det gäller reglerna om priskampanjer har de skjutits upp flera gånger, men trädde nu i kraft den 1 oktober 2025.
Utöver priskampanjerna omfattar planen även begränsningar av marknadsföring. Nästa år förbjuds TV-reklam för ohälsosamma produkter före klockan 21, och ett fullständigt förbud mot digital annonsering för HFSS-produkter träder i kraft i januari. Syftet är att minska barns exponering för reklam som driver konsumtion av energität, näringsfattig mat.
I Sverige finns i dag inget generellt förbud mot mängdrabatter eller liknande kampanjer för ohälsosam mat. Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket har, på uppdrag av regeringen, undersökt hur man kan främja en hälsosam livsmedelskonsumtion hos barn och unga. I en rapport föreslår de att reklam för onyttig mat i sociala medier bör begränsas, särskilt när den riktar sig till barn.
FAKTA
* De brittiska reglerna riktar sig mot produkter som klassas som HFSS, en förkortning för High in Fat, Sugar and Salt, alltså livsmedel med högt innehåll av fett, socker eller salt.
* Klassificeringen bygger på Nutrient Profiling Model, ett poängsystem utvecklats av brittiska Food Standards Agency. Modellen ger minuspoäng för energi, mättat fett, socker och natrium, samt pluspoäng för frukt, grönsaker, fiber och protein.
* Överstiger minuspoängen en viss tröskel räknas produkten som HFSS och omfattas då av reglerna kring bland annat priskampanjer, butiksexponering och marknadsföring.
Dela
Fler nyheter i Hälsa och Utblick
Utblick Värdekedjan Växtbaserat
Hotet mot vegoburgaren: ”Transformationen går för långsamt”
EU-parlamentet vill förbjuda köttliknande namn på vegetariska produkter, såsom ”korv” och ”burgare”. Detta riskerar att bromsa omställningen mot mer hållbar och växtbaserad kost, enligt branschföreträdare som Livsmedel i fokus talar med.
9 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.