Från spill till resurs – nu lanseras blodbrownien i fler butiker

Den hållbara och hälsosmarta ”blodbrownie” som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX i Stockholm i början av september har gjort succé. Lagom till Halloween kommer den nu att finnas i flera butiker runt om i landet.

Forsknings- och innovationsprojektet Blod och Rova har kartlagt hur näringsrika råvaror kan användas för att skapa nya, näringsrika och hållbara livsmedel i stället för att gå till spillo.
Ett av resultaten är en järnrik blodbrownie, som utvecklats av Axfoundation på Torsåker gård och som består av 20 procent nötblod, fullkorn och choklad.
I början av september lanserades den på Pressbyråns testbutik PBX i Stockholm i september. Enligt Reitan Convenience har blodbrownien nu klättrat upp till andra platsen bland alla sålda bageriprodukter på Pressbyrån PBX. Därför lanseras den i fler av pressbyråns butiker och på 7-Eleven nu under Halloweenveckan. Sammanlagt är det nio butiker i Borås, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Jönköping som får in bakverket. Därefter ska resultatet utvärderas, innan den eventuellt lanseras i fler butiker.
– Det är väldigt roligt att intresset har varit så stort och att blodbrownien nu sprids till fler butiker, säger Emma Moberg, forskare och projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
I dag går mer än 95 procent av allt nötblod till biogas eller foder eftersom det saknas efterfrågan på blod till livsmedel, trots sitt höga innehåll av hemjärn – den form av järn som vi människor lättast tar upp.
– Vi hoppas att det ger uppmärksamhet till frågan om svinn och förluster i livsmedelskedjan, och att den kan sätta rampljuset på blod som en viktig resurs att ta vara på, både ur miljö- och näringsperspektiv, säger Elvira Molin, även hon forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet Blod och Rova drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med Axfoundation, Matsvinnet.se, Ipsos och Sveriges lantbruksuniversitet SLU.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Värdekedjan

Havreris från Fazer fyller fem år: ”Jag minns hur det gick som ett wow”

Havreris från Frebaco Kvarn är en prisbelönt svensk innovation som fyller fem år, något som uppmärksammas genom kreativa recept på Tiktok, tävlingar och andra aktiviteter.
– För många konsumenter är havreriset fortfarande en nyhet men de som väl provar brukar bli frälsta, säger Martin Pardell, försäljningsdirektör på Fazer Kvarn. 

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.