Exportdagen: Deras produkter tar världen med storm

Ölkorv, äppelmust och havreris är tre lyckade exempel på svenska livsmedelsprodukter som funkar fint på exportmarknaden.
– Den svaga svenska valutan är helt klart en fördel för att komma in på nya marknader, säger Malin Gröneberg, exportchef på Atria.

Det går bra för den svenska livsmedelsexporten. Under årets första halvår kan man se en värdeökning på 14 procent jämfört med 2022.
– Det är dock en sanning med modifikation då inflationen spelar stor roll. Men under de senaste fem åren, 2018 till 2022, ser vi även en volymökning på cirka 10 procent, säger Johan Krallis Anell, nationell exportsamordnare på Näringsdepartementet och värd för ”Exportdagen” med Team Sweden Livsmedel, som arrangerades under torsdagen.

Målet 100 miljarder i exportvärde för svenska livsmedel – när når vi det?
– Eftersom värdeökningen har varit så stor de senaste två åren så skulle vi kunna nå det runt 2025, beroende på hur det utvecklas.

Med tanke på inflationen, vore det inte bättre att ha mål i volym i stället för i värde?
– Exportprogrammet Try Swedish har ett mål om en exportandel på 50 procent i svensk livsmedelsindustri år 2030, i dag är den runt 30 procent. Det är ett bra mål, som är frånkopplat inflation och värde.

Temat för Exportdagen var ”svag krona – stark export”. Stämmer det?
– I vissa fall stämmer det, men det är inte så enkelt. Det visar både dagens presentationer och vissa företag som var där. Det som jag reagerade på och tyckte var intressant var dock att många företag ser en potential till ökad export den närmaste tiden och att det finns många skäl till att prioritera exporten ur lönsamhetsperspektiv men även ur ett försörjningsperspektiv, säger Johan Krallis Anell.

Tre av de företag som medverkade under dagen som goda exempel var Atria, Kullabygdens musteri och Fazer Sverige:

– Just nu är valutan helt klart en fördel för att komma in på nya marknader, våra produkter blir mer attraktiva med bra priser, säger Malin Gröneberg, exportchef på Atria, och berättar att den stora produkten är ölkorv under varumärket Ridderheims.

– Vi skaffade ett halal-godkännande och sedan öppnades hela Sydostasien och Mellanöstern upp för oss. Vi ser mer positivt på exportmarknaden i dag än på den inhemska marknaden, säger Magnus Bergman, säljchef på Kullabygdens musteri.

– Vi vill växa med export. Nordisk havre spinner på det här med hälsofördelar och där ligger Sverige i framkant. Havre är billig mat jämfört med mycket annat men kan ändå räknas som så kallad superfood, säger Martin Pardell, direktör för B2B och export på Fazer Sverige, som tror mycket på havreriset på den asiatiska marknaden.

BILDTEXT: Malin Gröneberg, exportchef på Atria; Magnus Bergman, säljchef på Kullabygdens musteri; och Martin Pardell, direktör för B2B och export på Fazer Sverige medverkade alla under Exportdagen.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Mötesplatser

Här skapas framtidens gröna favoriter

Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.