Färgkoder ska bidra till medvetna val

Många matbutiker står just nu på kö för att kunna erbjuda systemet ”Sockerchecken”. Genom färgmarkeringar på hyllkanterna ska kunderna guidas till bättre kostval – utan pekpinnar.

Efter en längre testperiod på Stora Coop i Visby har Stora Coop i Varberg som andra butik utrustats med ”Sockerchecken” som är en teknisk lösning som hjälper kunderna att göra medvetna val i butiken. Utifrån det tillsatta sockrets andel av en produkts totala energiinnehåll får den en färg på hyllkanten: grön, gul, röd eller svart.

– Vi har tagit hjälp av Kostfonden, som leds av bland andra vetenskapsjournalisten Ann Fernholm och diabetesprofessorn Kerstin Brismar, säger Mattias Andersson, vd för Sockerchecken.

Mottagandet bland Varbergsborna var enligt uppgift ”jättepositiv” och Mattias Andersson berättar att många butiker står i kö för att ta del av systemet.

– Närmast väntar ett flertal Ica- och Coop-butiker bland annat i Uppsala, Vallentuna, Eslöv och Höganäs på att ge sina kunder denna service.

Mattias Andersson poängterar att man inte bara vill hjälpa kunderna att göra vettiga val.

– Några pekpinnar är det absolut inte frågan om.

BILDEN: Coop Varbergs vd Göran Borg och Sockercheckens vd Mattias Andersson, till höger, gläds åt det mottagande som Sockerchecken fått i Varberg. Foto: Christine Björklund

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.