– Syftet är att visa upp hela vårt breda julsortiment men också att skapa ett tillfälle att mötas på ett mer personligt och avslappnat sätt, säger kommunikationschefen Karin Senning Planstedt.
28 november 2025
Lagom till första advent gör Fazer om sitt kontor till en riktig julmarknad, med massor av smakprover, inspiration och nyheter från samtliga affärsområden: Bageri, Konfektyr och Fazer Lifestyle Foods.
– Vi försöker också lägga till något extra som överraskar besökarna, det kan vara pysselstationer, presentationer med nya jultrender i fokus eller som nu i år: att gästerna får dekorera pepparkakor tillsammans med proffsen från vårt hantverksbageri Gateau, säger Ebba Beck-Friis, presskontakt och PR-chef på Fazer Sverige.
Eventet riktar sig främst till media, influencers och branschföreträdare.

Vad ger en sådan här satsning er i utväxling?
– För oss handlar det om att skapa en plats där vi kan dela vår passion för julen och våra produkter. Men lika viktigt är att lyssna på gästerna, deras frågor och tankar. På så sätt får vi en dialog som vi tycker ger inspiration och värde för båda parter, förklarar Karin Senning Planstedt.
– Dessutom märker vi tydligt att julmarknaden engagerar kollegor från hela verksamheten som bidrar med idéer, inspiration och kunskap om sortimentet och konceptet, samtidigt som de möter gästerna. Det ger en varm julstämning som sprider glädje både hos oss och våra besökare, säger Ebba Beck-Friis.

Förutom de traditionella storsäljarna som hör julen till, såsom Gröna Kulor och Wienernougat presenterades flera nyheter för alla som gillar choklad och sötsaker. Dumle Julkalender, Karl Fazer Crispy Truffle praliner och Domino med vintrig smak av pepparkaka och en vaniljfyllning kryddad med kanel är några av dem.
Dessutom dukades nyheter från Skogaholm, pepparkaksklipp och Norrlandskryddat tunnbröd samt juliga recept med Frebaco, Froosh och Fazer Aito upp för besökarna att smaka på.

Fazers koncernchef Christoph Vitzthum var också på plats under gårdagens event för att berätta om den nya chokladfabriken som byggs i Lahtis i Finland och som ska stå klar 2028. Det handlar om en satsning på cirka 400 miljoner euro och är Fazer största investering genom tiderna.
– Här kommer Fazers mångåriga chokladexpertis att kunna kombineras med högautomatiserade produktionslinjer och helt ny teknologi, säger Karin Senning Planstedt.
Vad innebära det rent konkret på hyllan?
– Det vi kan säga nu är att detta öppnar upp för helt nya typer av chokladprodukter i framtiden. Och att det är något som vi ser fram emot att dela med våra kunder och konsumenter längre fram!

FOTON: Fazer Sverige
Dela
Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser
Livsmedelsföretagen varnar för matpriskrig
Den halverade matmomsen ska stimulera köpkraften men kan bli en dyr historia för livsmedelsproducenterna.
– Matmomssänkningen har satt i gång en kedjereaktion och det är producenterna som får ta smällen, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.


