Fontana Food och Norrmejerier i stort samarbete: “Bäst i klassen”

Grillost, stekost och eldost – efterfrågan på svensktillverkade ostar av halloumityp växer. – Det är en produkt som ligger rätt i tiden, säger Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier som ska börja producera Grilloumi för Fontana Food.

Ett samarbete som förenar det bästa av två världar inom både matkultur och mathantverk. Så beskriver Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food, det nya samarbetet med Norrmejerier:

– Norrmejerier har sitt gedigna kunnande om osttillverkning och vi på Fontana har unik erfarenhet kring halloumi och grillost, säger han.

Samarbetet innebär en storsatsning på Fontanas egna och varumärkesskyddade produktkoncept Grilloumi, som funnits sedan 2010. Den svenska Grilloumin ska göras på hundra procent norrländsk komjölk medan det i de cypriotiska och grekiska varianter kan ingå även får- och getmjölk. 

När Livsmedel i fokus når Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier, på telefon, har han precis gjort en rundvandring på mejeriet i Burträsk (där Västerbottensosten görs) tillsammans med en delegation från Fontana Foods med Loizos Papadopoulos i spetsen.

– Vi har bland annat provsmakat helt nyystad grillost utifrån de recept som vi tillsammans har tagit fram, säger han.

Hur smakar den då?

– Den är jättegod och har en perfekt sälta! Vår ambition är att göra grillost som är ”bäst i klassen” och som konsumenterna känner igen. Den största utmaningen är konsistensen, osten ska ju funka både att äta naturell och att steka, grilla och fritera. Men vi har verkligen lyckats och är jättestolta.

Han berättar om den nya produktionsanläggning som just nu byggs i Umeå, stor som en halv fotbollsplan och fem meter hög, och som kommer att ha en kapacitet på 2 000 ton grillost per år. Det handlar om en investering på närmare 40 miljoner kronor.

Så sent som i december lanserade ni en satsning på grillost i samarbete med Ica. Hur hänger detta ihop?

– Det har varit en trepartslösning redan från början, där vi har jobbat parallellt med Ica och Fontana – det är därför vi kan göra den här investeringen. Vi måste ha en startvolym på minst 50 procent och medan Ica startar med på en produktion på omkring 350 ton per år kommer Fontanas produktion att ligga på minst 650 ton per år, säger Anders Fredriksson.

Både Fontanas och Icas nya grillostar lanseras i september.

Då får vi vänta länge!

– Länge? Haha, för oss som ska ställa in en helt ny produktionsanläggning känns det ungefär som två sekunder.

AGNETA RENMARK

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.