Från engångsförpackning till återbruk – nya lagkravet utmanar branschen

Vid årsskiftet träder den nya lagen i kraft som ska minska behovet av engångsförpackningar i livsmedelsbranschen.
– De som påverkas mest är sallads- och sushirestauranger, snabbmatskedjor och kaféer som i dag säljer mat och dryck i engångsförpackningar för take away, säger Kim Edman Scheper på Tingstad.

Den 1 januari 2024 införs lagkrav om att alla som säljer mer än 150 maträtter eller drycker i engångsförpackning per dag ska erbjuda gästen flergångsförpackningar som ett alternativ. Redan 1 januari 2025 kommer lagkravet att skärpas och gälla redan vid 75 förpackningar per dag.
Det betyder att många restauranger, kaféer och butiker kommer att behöva erbjuda kunderna återanvändbara förpackningar.
– Lagkravet omfattar bara det som kan ätas direkt i matlådan utan uppvärmning, såsom sallader, räkmackor och sushi, säger Marie Rydén, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.
Enligt en undantagsregel som Naturvårdverket nyligen beslutat om gäller det nya lagkravet bara för mat som produceras och förpackas på plats. Företag som levererar redan färdigförpackad mat och dryck för take away omfattas inte.
– Om du får en redan färdigförpackad maträtt från en extern leverantör och sedan ska packa över den i en återanvändbar förpackning så blir det ju ändå ingen miljövinst, säger Marie Rydén.
Majornas matfabrik är en av många producenter som levererar färdigförpackad mat till dagligvaruhandeln, något som alltså inte omfattas av den nya lagen.
– Däremot säljer vi en del färdigmat här på plats, för avhämtning, och ska nu börja sälja alla rätter i lösvikt så att kunderna kan ha med sig egna matlådor att köpa maten i, säger delägaren Jonas Eriksson.
Tingstad, ledande leverantör av förpackningsmaterial, har länge förberett sina kunder på vad den nya lagen kommer att innebära.
– De som påverkas mest är sallads- och sushirestauranger, snabbmatskedjor och kaféer som i dag säljer mat och dryck i engångsförpackningar för take away, säger säljaren Kim Edman Scheper.
För att hjälpa kunderna har man i samarbete med företaget Panter lanserat en gemensam helhetslösning med återanvändbara muggar, glas och matlådor i ett digitalt retursystem.
En annan lösning är den som Martin & Servera erbjuder sina kunder i samarbete med &Repeat. Restauranger som anmäler sig till tjänsten förses med flergångsförpackningar som klarar upp till 500 diskningar och som lånas ut till gästerna via ett digitalt utlåningssystem där QR-koder skannas i en app.

 

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.