Godisexperten om vad som trendar i påskäggen

Efterfrågan på svenskt lösgodis ökar såväl på hemmaplan som på andra marknader, med påsken som viktigaste högtid.
– Vi producerar och säljer verkligen allt vi kan, säger Karin Nordgren, försäljningsdirektör på Orkla Snacks Sverige.

Karin Nordgren är ny försäljningsdirektör på Orkla Snacks Sverige sedan 1 mars i år, och kommer närmast från Orkla Foods Sverige, där hon senast varit affärschef.
– Det känns väldigt bra att vara kvar i Orkla-koncernen. De här första veckorna har gått otroligt fort, jag känner mig fortfarande ny på jobbet, säger hon.
Vad är det bästa med ditt nya jobb?
– Att få jobba med försäljning av allt det som är gott i livet – snacks, choklad, konfektyr och kakor – under starka, stolta varumärken med lång tradition, tillsammans med fantastiska kollegor och kunder. Jag älskar försäljning!


Karin Nordgren, försäljningsdirektör på Orkla Snacks Sverige

Det är så klart också roligt att jobba i en delbransch med så stark tillväxt som just godis. Karin Nordgren berättar att man i höstas förstärkte produktionskapaciteten med 25 procent i godisfabriken Jönköping, den som tillverkar det populära lösgodiset under varumärket Bubs.
– Men det räcker inte, vi behöver öka betydligt mer för att kunna möta efterfrågan. Vi sliter och har tyvärr behövt stänga ned en del export för att kunna förse marknaderna här i Norden.
Att det går så bra för svenskt lösgodis utomlands, vad är förklaringen?
– Det där var något som formligen exploderade för ett och ett halvt år sedan i samband med en Swedish candy-trend som dök upp på Tiktok. Jag tror att det beror på att vi har en så stark lösgodistradition samtidigt som svenskt lösgodis håller väldigt hög kvalitet. Just vad gäller Bubs så sticker det ut både med sina smakkombinationer och unika konsistens, säger Karin Nordgren.
Hon berättar att man i USA ofta ”serverar” det svenska lösgodiset på lite andra sätt.
– Man kan duka upp godiset i form av en tacobuffé eller i olika färgkombinationer. Det är väldigt mycket premiumkänsla över lösgodis. Men så är amerikanske konsumenter också villiga att betala uppåt 500 kronor kilot för svenskt lösgodis.
Finns det några utmaningar inom segmentet, jag tänker exempelvis på det här med hälsa och hållbarhet?
– Godis är något man ska njuta av och konsumera i lagom mängd. Och vi döljer inget, alla vet att godis innehåller socker. Vad gäller hållbarhet så är fabriken i Jönköping supermodern med solpaneler på taket och en helt fossilfri produktion. Dessutom är allt vårt lösgodis veganskt och påsgodiset är fairtrade-märkt.
Påsken står för dörren – vad trendar när det gäller godis?
– Påsken är årets absolut största högtid för sockerkonfektyr och vi producerar och säljer verkligen allt vi kan. Vi upplever att konsumenterna ofta är rätt lojala mot sitt favoritgodis under påsken. Det som trendar lite extra är surt godis och skumgodis.
Vilket är ditt eget favoritgodis?
– Jag är verkligen allätare när det gäller godis och gillar både salt, sötsurt och choklad. I Bubs sortiment är fruity pears och banankola mina favoriter – det är så där försvinnande gott!

Orkla Snacks Sverige har fyra anläggningar: snacksfabriken i Filipstad, godisfabriken i Jönköping, potatislagret i Nöbbelöv samt huvudkontoret i Solna. Totalt arbetar cirka 600 medarbetare i bolaget med välkända varumärken som OLW, Bubs och Göteborgs Kex. Bolaget omsätter över 1,8 miljarder kronor.

 

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Trend

Livsmedelspriset 2025: Här är finalisterna!

Innovation, hållbarhet och tradition präglar årets finalfält. I september avgörs vem som vinner Livsmedelspriset, ett av branschens allra finaste pris som delas ut för 61:a gången.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.