Good Grains växer – och tar in nytt kapital

Kulturgröten på Nobelfesten, vinnare av Årets foodservicevara och nu även stolt vinnare av Kravs Go Organic Award för produkten bulgur av korn. Jodå, det går bra för Good Grains och deras hydrotermiskt behandlade kulturspannmål. Nu vill företaget ta in nytt kapital för att fortsätta tillväxtresan.

Good Grains, vilket är ett samägt bolag av Hidden in Grains och Warbro Kvarn, utvecklar vad man kallar framtidens vardagsmat. Det handlar om hydrotermiskt behandlat kulturspannmål – en metod som ökar biotillgängligheten av mineraler.
Den största produkten är bulgur av korn, den som fick ett medialt genombrott när kocken Jessie Sommarström serverade den på Nobelmiddagen i fjol.
– Under förra året sålde vi 9 ton kornbulgur, i år kommer vi att landa på 40 ton. Men det är mycket mer på gång och vi siktar på 400 ton inom två år, för att nå breakeven, säger vd David Fredlund till Livsmedel i fokus.


Vinnare av Go Organic Award för bulgur av korn

Bulguren finns än så länge bara inom foodservice, vilket både handlar om svårigheterna att ta sig in i dagligvaruhandeln och begränsningar i förpackningsmöjligheter.
– Förpackningar är rent allmänt ett av de största hindren för att få ut nya produkter på marknaden i dag. Det kostar oerhört mycket att investera i nya förpackningslösningar.
Att Ikea i somras lanserade en ”helsvensk taco” där kornbulgur ingår har dock bidragit till att lyfta försäljningen.
– Tacon har blivit den fjärde mest sålda matprodukten i Ikeas restauranger. Dessutom serverar alla Arkets kaféer i hela Europa en grain bowl med vår bulgur, vilket vi är väldigt stolta över, säger David Fredlund.


Ikeas hållbara kycklingtaco

Han berättar även att fler produkter är på gång och ska lanseras under nästa år. Bland annat Råggyberry, som utvecklats i samarbete med Axfoudation och som ska säljas under varumärket Garant, där basen består av hydrotermiskt behandlad råg.
En annat spännande samarbete handlar om ett helt nytt barnmatssortiment i samarbete med företaget Alex & Phil.
– Det är välling och gröt av en blandning av vete, råg och korn. Tack vare den hydrotermiska behandlingen behövs ingen järnberikning, vilket annars är vanligt i barnmat.
Good Grains vill växa med ökad efterfrågan och för att lyckas med det behöver man investera i kommunikation, marknadsföring och sälj. Därför går man nu i dagarna ut med en kapitalrunda för att få in 5 miljoner kronor.
– Vi har en bra utgångspunkt i och med all forskning som redan är gjord och att vi har säkrat odling och produktion via Warbro Kvarn. Nu handlar det bara om att nå ut, säger David Fredlund.

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hälsa och Hållbarhet och Värdekedjan

Julen är godast veckan innan julafton

Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för såväl dagligvaruhandeln som för många livsmedelsproducenter.
– Storhelgerna innebär att EMV tappar kraft, då många i stället unnar sig leverentörsvarumärken, säger Anna Ekström, vd på NielsenIQ,

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.