Hon är Sveriges bästa hållbarhetschef: ”Fantastiskt kul”

Axfoods Åsa Domeij har utsetts till Årets hållbarhetschef 2022 av tidningen Aktuell Hållbarhet.
– Vi har många medarbetare som dagligen jobbar för att vi ska kunna vara en föregångare i branschen på hållbarhetsområdet. Det är en laginsats, säger hon.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på livsmedelskoncernen Axfood, är årets bästa hållbarhetschef.
– Det känns fantastiskt kul. Ett sådant här pris lyfter verkligen företagens hållbarhetsarbete på ett fantastiskt sätt, sa den lyckliga vinnaren i samband med prisgalan i fredags.
I juryns motivering framhålls Åsa Domeijs mångåriga och passionerade ledarskap liksom att hon på ett systematiskt och affärsstrategiskt sätt gett Axfood en ledarposition inom hållbarhet.
”Hon har inte bara sänkt bolagets klimatutsläpp med 76 procent (jämförelseår 2009) och skapat mer hållbarhet i allt från fiskdisken till hos tusentals produkter och värdekedjor, utan även knuffat hela näringslivet och branschen i mer hållbar riktning. Detta sistnämnda genom en ambitiös plan för samhällspåverkan, exempelvis i branschinitiativ som Färdplan kemikalier, medlemskap i Hagainitiativet (som Axfood var med och startade) samt den årliga rapporten Mat 2030”.
I en intervju med Aktuell Hållbarhet beskriver Åsa Domeij hur hållbarhetsarbetet påverkas av inflationen och de ökade matpriserna.
– Det drabbar de hållbarhetsmål vi har för försäljning av hållbarhetsmärkta produkter. Nu är det mycket svårare att sälja ekologiska produkter och kunderna väljer även bort nyckelhålsmärkta produkter. Det har vi fått kämpa med och kommer få fortsätta kämpa med.
Förutom Åsa Domeij var även Jenny Fridh (Synsam), Pär Larshans (Ragn-Sells) och Elisabet Jamal Bergström (SEB Investment Management) nominerade till utmärkelsen, som varje år delas ut av Aktuell hållbarhet tillsammans med organisationen Ledarna.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Människor

Almedalen 2026: Beredskapskapsfrågan var hetast

Beredskap, AI, hälsa och klimat. Men även samsyn kring de gröna näringarna, där livsmedelsfrågan definitivt fått ett ökat politiskt fokus.
Livsmedel i fokus bad en handfull branschpersonligheter att göra en personlig spaning från årets upplaga av Almedalsveckan.

Gå med i nätverket idag!

Så håller du dig uppdaterad, utvecklas genom inspirerande event och får ta del av ett starkt branschnätverk med träffar och after works.