Hon ska kombinera hållbarhet med innovation: ”Viktig del av vår strategi”

Cecilia Isaksson Sajland är ny hållbarhets- och innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.
– Hållbarhet, smak och hälsa måste hänga ihop när vi utvecklar nya produkter, säger hon till Livsmedel i fokus.

Cecilia Isaksson Sajland har jobbat på Orkla Food Sverige i 24 år. Hon började som processutvecklare men har därefter framför allt arbetet med marknadsfrågor, inte minst i rollen som marknadsdirektör.
Nu har hon klivit på en helt ny tjänst inom livsmedelskoncernen, som hållbarhets- och innovationsdirektör, där hon har det övergripande ansvaret för att driva och utveckla bolagets hållbarhetsagenda och innovationsarbete.

– Den mat vi äter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och som en av Sveriges största livsmedelsproducenter är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen. Hållbarhet, smak och hälsa måste hänga ihop när vi utvecklar nya produkter, säger Cecilia Isaksson Sajland och fortsätter:
– Vi håller på att bygga om hela vår produktportfölj där vi utgår från mer hållbara och hälsosamma råvaror med fokus på mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer, och mer växtbaserat.

Fram tills i somras var Agneta Påander hållbarhetsdirektör medan Cecilias titel var innovationsdirektör. Men efter att Agneta slutat har Orkla alltså valt att satsa på en kombinerad roll.

Så vad kan du om hållbarhetsfrågor?
– Jag har till exempel varit inblandad i arbetet med att ta fram klimatberäkningar för olika livsmedel och att jobba med återvinningsbara förpackningar. Sedan har vi så klart experter inom olika områden som miljö. klimat och nutrition. Men jag skulle säga att alla som jobbar på Orkla har ett stort intresse för hållbarhet, det är en stark drivkraft inom hela företaget. På det sättet är den här kombinerade tjänsten en viktig del av vår strategi och en bra ”set up” för framtiden.

 

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Människor

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.