Ica ska få fler barn att äta mer frukt

Nu i samband med skolstarten lanserar Ica ”Uppdrag: Fruktsnack” för att få fler barn att äta mer frukt och grönt.
–Tillsammans med engagerade lärare och handlare kan vi göra verklig skillnad för barns fruktvanor och hälsa, säger Maria Wieloch, chef kategoriområde och affärsutveckling frukt, grönt och blommor.

Bara ett av tio barn når upp till Livsmedelsverkets rekommendation om att äta minst 500 gram frukt och grönt per dag. Det vill Ica ändra på och ska därför genomföra en rad olika satsningar under året för att inspirera och göra det enkelt att välja frukt.
”Uppdrag: Fruktsnack” är en av dessa, en vidareutveckling av Icas tidigare koncept ”Kompis med kroppen” och ”Melliskockarna”, som sedan starten för 24 år sedan har engagerat över en miljon skolelever. Nu kombineras det bästa från de tidigare initiativen med nytt, uppdaterat innehåll. Studiematerialet, som riktar sig till skolbarn i årskurserna 2–6, innehåller fakta om frukt och grönt, ”snack-hacks”, smarta och goda frukttips, recept som barnen själva kan testa samt roliga uppdrag för hela klassen.
– Det som gör ”Uppdrag: Fruktsnack” unikt är att vi inte bara erbjuder ett inspirerande och roligt skolmaterial – det kommer också att finnas möjlighet för skolan att samarbeta med lokala Ica-handlare så att barn till exempel kan komma till en Ica-butik, smaka på frukter de kanske aldrig provat och få en konkret och annorlunda upplevelse kopplad till det de lärt sig i klassrummet, säger Maria Wieloch, i ett pressmeddelande.

Så här funkar det:
Skolpedagoger anmäler intresse på Ica.se och får då tillgång till skolmaterialet för att tillsammans med eleverna utforska fruktens värld – från smak och näring till hållbarhet och matglädje. Pedagoger kan också höra av sig till en lokal Ica-butik för att undersöka ett samarbete men Ica-handlare kan även höra av sig direkt till skolor i närområdet för att erbjuda ett butiksbesök eller besöka klassen. Ett butiksbesök kan till exempel bestå av visa frukt- och gröntavdelningen, tipspromenad, provsmakningar och blindtest.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa

Pinsa från Zeta är Årets Dagligvara: ”En riktig succé”

Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca tog hem priset Årets Dagligvara 2025.
– Vi älskar att vinna och det här är en riktig succé, säger Christian Di Luca, koncern-vd, när han tar emot priset på torsdagskvällen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.