Ica storsatsar på klimatsmarta tomater från Frövi

Tomater från det stora växthuset som just nu byggs i Frövi ska säljas på Ica.
– Vi vill bidra till att stärka svensk livsmedelsförsörjning och vår satsning på svenska tomater är ett exempel på hur vi kan göra det, säger Eric Lundberg, vd Ica Sverige.

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater i samarbete med Svenska Odlarlaget. I en ny växthusanläggning om tio hektar i Frövi ska 8 000 ton tomater årligen i en cirkulär process där man tar till vara på spillvärme från Billeruds pappersbruk. Den värmen är av lägre temperatur och går inte att använda till fjärrvärmenätet, men till att värma ett växthus passar den däremot bra.

Satsningen innebär att Ica ökar andelen svenskodlade tomater i sitt centrala utbud året om. 8 000 ton tomater motsvarar ungefär en tiondel av svenskarnas totalkonsumtionen av tomater.
− Vi vill bidra till att stärka svensk livsmedelsförsörjning och vår satsning på svenska tomater är ett exempel på hur vi kan göra det. Satsningen innebär att vi åtar oss att på ett ansvarsfullt sätt öka tillgången av svenska tomater. Det gynnar både miljön och ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk, samtidigt som vi möter konsumenternas efterfrågan, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, i en kommentar.
Under det senaste året har Ica ökat andelen svenskodlade grönsaker med fem procent.
– I dag är cirka 60 procent av vårt grönsakssortiment från Sverige. Genom samarbetet med Svenska Odlarlaget tar vi ytterligare ett stort kliv framåt i detta arbete, säger Jonas Andersson, affärsområdeschef frukt, grönt och blommor på Ica Sverige.

Ica har ett långsiktigt engagemang för svenskt lantbruk och en levande landsbygd. Sedan tio år tillbaka samarbetar man med LRF för att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.