Innovativa tångodlare tog hem Änglamarkspriset

Årets vinnare av Änglamarksprisvinnare är Koastal, som har tagit fram ett franchisekoncept för att odla tång – ett livsmedel från havet som förväntas få ökad efterfrågan.

Tång har stor potential att bli ett betydelsefullt livsmedel i framtiden. Men för att möta den förväntat ökade efterfrågan på ett hållbart och näringsrikt livsmedel behövs fler tångodlingar.
Det är här som årets vinnare av Änglamarkspriset kommer in i bilden.
Koastal har utvecklat ett franchisekoncept, där de både söker tillstånd, ordnar odlingsplatser, utrustning och utbildning för att få fler tångodlare att komma i gång på ett enklare sätt. Det kan vara fiskare som behöver bredda sin verksamhet, såväl som privatpersoner som vill prova på egen odling. När tången skördats köper Koastal skörden och säljer den vidare för att den slutligen ska nå konsumenten.
– Vi är jättetacksamma över priset och att Coop och Änglamarks­familjerna har uppmärksammat Koastal. Det här priset öppnar nya dörrar för oss och det innebär att vi kan öppna tre nya tång­odlingar under nästa år, säger grundaren Samuel Amant.
Prissumman är 250 000 kronor, som ska gå till utveckling av verksamheten.

Här är juryns motivering:
”Änglamarkspriset vill uppmuntra ungas kreativa lösningar och initiativ för en hållbar framtid. Årets vinnare visar prov på just ung entusiasm, kreativitet och framtids­tro sam­tidigt som man möjlig­gör för andra att vara en del i projektet med att producera nya håll­bara och närings­rika livsmedel. Här skapar man också tillfällen för yrkes­verksamma, som behöver bredda sin verksamhet att hitta nya affärs­möjlig­heter, med mer håll­bara livsmedel. Med den hän­givenhet och entusiasm som grundaren visar tror vi att vi bara har sett början på en spännande innovativ resa mot en mer håll­bar framtid!”

BILDEN: Samuel Amant, grundare av Koastal, och Trygve Zierul, kommersiell- och strategichef.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Fiske och vattenbruk och Människor

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.