Konsumenterna vill ha svenskt kött i hamburgarna

Det ska vara svenskt kött i hamburgarna, tycker konsumenterna. En ny undersökning från Capacent på uppdrag av Max Burgers visade att så många som nio av tio svenskar föredrar svenskt kött när de väljer mat.

En färsk undersökning visar att de livsmedelsmärkningar som är viktigast när konsumenter beställer snabbmat är Kött från Sverige, Från Sverige och Svensk fågel, och i den ordningen, på första, andra respektive tredje plats. Undersökningen genomfördes av Noa Consulting på uppdrag av Max Hamburgerrestauranger, som har märkningen Från Sverige på alla sina 170 restauranger runt om i Sverige.

– För oss är det inte en fråga om att vinna poäng eller säga vårt i en debatt, vi har alltid prioriterat svenska råvaror som en del av vårt arv, säger Richard Bergfors som är koncernchef på MAX Burgers. Genom att använda tydlig märkning hjälper vi våra gäster att ta informerade beslut, det ska inte råda några tveksamheter.

Kött syns ofta i debatten i samband med klimatavtryck, men just det svenska köttet har lägre effekter på klimatet än det globala snittet och Sveriges djurhållningslagar gör att vi ligger i topp i världen när det gäller djurhållning. Dessutom är vi är ett av de länder med lägst användning av antibiotika. Allt är faktorer som bidrar till att många konsumenter föredrar svenskt.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Måltider

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.