Fallande råvarupriser sänker inte priset i butik: ”Branschen står redan i spagat”

Råvarupriserna är på väg ned men kostnadsökningarna i livsmedelskedjan består.
– Det är en pedagogisk utmaning att förklara varför sjunkande råvarupriser inte har någon direkt påverkan på priset i matbutiken, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Vem ansvarar egentligen för att matpriserna stiger och vilka konsekvenser får det för den svenska livsmedelskedjan på sikt?
Det var temat för ett frukostwebbinarium som Svensk Dagligvaruhandel arrangerade i samband med att Dagligvaruindex presenterades; siffror som visade att den inflationsjusterade försäljningen i handeln minskade med 11,4 procent under årets första kvartal.
– Inflationen är fortsatt på en historiskt hög nivå även om takten var något lägre i mars, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.

Enligt Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel befinner sig handeln i ett väldigt tufft läge just nu, med tio månader av fallande försäljningssiffror.
– Handeln kompenserar sig inte fullt ut för egna inköpskostnader, vilket gör att lönsamheten sjunker, säger hon.
Men prisökningstakten i handeln visar nu vissa tecken på inbromsning.
– Vi ser indikationer på att inköpspriserna börjar gå ner. Att detta innebär minskade matpriser ut till konsument är dock inte säkert. Avtagande inflation betyder att takten i höjningarna minskar, inte priserna i sig.
Dessutom finns en viss fördröjningseffekt i prissättningen samtidigt som ökade kostnader inom handeln – främst i form av höjda löner och hyror – ytterligare försvåra möjligheter till prislättnader för konsumenterna.


Prishöjningarna påverkar hela livsmedelskedjan och det gäller inte minst producentledet. Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, har länge talat om “den perfekta stormen”.
– Det är lager på lager av elände har staplats på varandra. Det är pandemi, klimatkris, en krona som inte är vatten värd och en havererad energimarknad. Det är en soppa av elände som drabbat svenska konsumenter.
Han menar även att det är en pedagogisk utmaning att förklara varför sjuknade råvarupriser inte får någon direkt påverkar priset i matbutiken.
– När inköpspriserna ökar med 20-30 procent månad för månad väljer många att producenter att binda upp sig, det gäller allt från råvaror till förpackningsmaterial. Att spotmarknaden sedan vänder nedåt påverkar inte den som sitter på årslånga kontrakt, det är liksom inget som sker momentant.

De allt mer högljudda kraven från politiken att handeln ska sänka matpriserna och sätta mer press på sina leverantörer kommenterar Carl Eckerdal så här:
– Man kan inte sätta ytterligare press på en bransch som redan står i spagat. Jag tycker att det tyder på enorm faktaresistens från finansministern att hon inte nämner den svenska kronan över huvud taget när hon jämför svenska matpriser med priserna i andra nordiska länder. Det är ren populism som gör mig ganska upprörd, säger han och förklarar att inflationen till stor del är importerad och att både Riksbanken och politikerna har en del att göra innan de pekar finger åt andra.
– Att i det här läget av internationell oro och klimatutmaningar jaga svenska “bovar” är farligt. Följden blir att många konsumenter tror att det är någon i livsmedelskedjan som lurar dem, och på sikt kan det hota vår inhemska livsmedelsproduktion. Se till att optimera näringslivsklimatet istället så att värdekedjan kan öka sin konkurrenskraft.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.