Lyckat trendwebbinarium med massor av intressanta talare

Igår var det alltså äntligen dags för Livsmedel i Fokus Trendseminarium. På grund av pandemin fick det i år bli ett webbinarium. Men vi på Livsmedel i fokus och de flesta av talarna var på plats på Moderna Museet. Det var en intensiv och mycket spännande dag.

Dagen bjöd på 22 talare, moderator Ingela Stenson, chefredaktör Livsmedel i fokus, samt Sara Sundquist, styrelsemedlem på Livsmedel i fokus och näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen som intervjuare av författaren och journalisten Magnus Västerbro. Enligt Sara Sundquist är det tjänstefel om mar arbetar inom livsmedelssektorn och inte har läst hans bok ”Svälten: hungeråren som formade Sverige.”

– Det är lätt att överdriva betydelse om vad man är med om när man är mitt uppe i det, säger Magnus Västerbro och syftar på att året som gått kanske bleknar i våra minnen snabbare än vad vi tror.

Magnus Västerbro

Dagen inleddes av tre trendspanare. Lovisa Madås, omvärldsanalytiker, kommunikationskonsult och grundare av AGFO anser att vi ska hålla koll på helheten. Edward Boëthius, ansvarig insikt och strategi på United Minds tycker att vi ska göra om och göra rätt.

– Det gäller att förstå vad som gör att vi går till handling och köper saker, inte vad vi har för avsikt att göra, säger Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic.

Geneditering och nudging

Carl-Johan Lagerkvist, professor SLU pratade anser att vi bör börja prata om genteknik i stället för GMO. Den nya Crispr-tekniken innebär geneditering:

– Den är intressant som teknik eftersom den är billig och enkel, och framför allt är det svårt att i efterhand att avgöra om tekniken har använts. Tekniken är egentligen inget annat än det naturliga urvalet, fast på ett kontrollerat sätt. Och tekniken gör att det går mycket fortare.

Kajsa Lindström, en av grundarna bakom Beteendelabbet, var med på länk. Hon och hennes kolleger arbetar med nudging – ett sätt att skapa hållbara beteenden hos konsumenter. Här finns en längre intervju med Kajsa Lindström.

Johan Jörgensen, grundare av Sweden Food Tech, rapporterade på länk från bilen:– Många håller sig krampaktigt kvar i det gamla i stället för att kasta sig över och förstå det nya, säger han om den snabba utvecklingen och nya tekniker i branschen.

Lyckad produktutveckling och en berömd näsa

Carina Hansson, vd Estrella och Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör Orkla Sverige pratade om lyckad produktutveckling. Carina Hansson nämner att produktutveckling innebär att våga ta ut svängarna och att det då kanske inte alltid går som man har tänkt sig.

– Det är okej att misslyckas, men man måste ta lärdom av misstagen. 

Varför försvinner så många nya produkter inom ett år från lansering?

– Det finns många olika skäl, men en anledning kan vara att man inte har fokuserat tillräckligt på smak. Smaken är otroligt viktig, säger Cecilia Isaksson Sajland.

 Vi fick också lyssna till Mischa Billing, sommelier och lektor vid Grythyttan som pratade om hur hon som ung fascinerades av den energi som fanns i en restaurangmatsal. Det resulterade i att hon så småningom utbildade sig i Grythyttan. I dag går hon dit ”näsan pekar” säger hon, och bekräftar att hennes berömda näsa finns avgjuten i gips.

Dagen avslutades med en debatt om konsumenterna klarar kraven som ställs och om rekommendationerna och rådgivningen är tillräcklig. Fyra representanter från olika delar i livsmedelssektorn deltog: Cecilia McAleavey, ordförande Växtbaserat Sverige, Isabell Moretti, vd Svenska kött, Krishan Kent, ordförande Fiskeribranschens Riksförbund samt Maria Sitell, kommunikationschef Brödinstitutet.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Trend

Ny studie: Svenskproducerad mat i topp

Att maten är svenskproducerad en av de viktigaste faktorerna vid valet av mat och dryck i butik, enligt en färsk attitydundersökning från Demoskop som Svenskmärkning AB står bakom. Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött är de varor som svenska folket tycker är viktigast att köpa av svenskt ursprung.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.