Så här uppmuntrar du till hållbart beteende

Beteendelabbet arbetar med att förändra beteenden – att få folk att göra hållbara val. Den metod de använder är nudging, som på senare år har fått allt större genomslag.

Nudging är en metod från beteendeekonomin som syftar till att inspirera individer att fatta beslut som är bra för dem själva, samhället och för planeten. Det innebär att undersöka och förstå sig på en beslutssituation och förändrar den på ett sätt som gör det lätt för individen att fatta “rätt” beslut.

– När vi säger ”rätt beslut” menar vi det som är rätt för planeten, personens hälsa med mera. Det ska också gå i linje med individens vilja, säger Kajsa Lindström.

När nudging var nytt fick metoden ibland kritik för att vara manipulativ och påstods få folk att göra fel val.

– Men nu har man tagit fram ett annat ord för det – sludging. Och det har marknadsförare sysslat med i alla tider, menar Kajsa

Ett av de mest kända exemplen på nudging är ett klistermärke i form av en fluga i en pissoar på Amsterdams flygplats. Resultat blev 80 procents mindre urinspillning eftersom männen försökte pricka flugan.

Beteendelabbet arbetar tvärdisciplinärt och kombinerar insikter från psykologi, tjänstedesign och beteendeekonomi. På så sätt involverar de olika kunskapsperspektiv och får bättre effekter på vad som ibland kan vara komplexa problem.

De arbetar med hållbar beteendeförändring och har drivit projekt som exempelvis att skapa säkrare byggarbetsplatser, få fler att cykla och nu nyligen med att hygiensäkra äldreboenden. De har även arbetat med flera projekt som rör livsmedel.

 

Ett exempel är HSB Living Lab där de boendes matsvinn minskades genom att skaffa ett hönshus. Projektet började med en analys av rådande situation där de boende som tillfrågades uppgav de att inte slängde mat.

– Men man kan inte riktigt lita på vad vi människor säger. Vi förmedlar ofta hur vi vill leva, en form av önskat tillstånd men det kanske inte alltid är så det ser ut. Vi bör vara ödmjuka inför detta för det är så vi människor fungerar. Vår hjärna fattar beslut med två olika system – ett reflektivt och ett automatiskt. Och vi befinner oss ofta i autopiloten som får oss att ta irrationella beslut.

Det är framför allt i den här delen av våra beslutssystem som nudging kommer till användning. När vi är lättpåverkade av både vår omgivning och hur andra beter sig finns det risk att vi tar impulsiva beslut och då kan nudging vara ett sätt att hjälpa oss på traven till ett bättre beteende. Ett av de första stegen i HSB Living Lab-projektet var att kontrollera om de boende levde som de sa, så Kajsa Lindström och hennes kollegor tillbringade några dagar i soprummet.

– Det visade sig att de slängde lika mycket mat som de flesta andra. Dessutom la vi märke till att de åt mycket ägg.

Lösningen på svinnproblemet blev ett hönshus. Sådant som de slängde som icke-mögligt bröd, grönsaker och potatisskal fungerade som hönsmat och i retur fick de boende ägg.

 

Kajsa Lindström kommer att berätta mer om nudging som metod att uppmuntra till positiva beteendeförändringar på Livsmedel i fokus Trendseminarium den 20 april. Här hittar du mer information om webbinariet: Trendseminarium 2021

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Trend

Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu
blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.