Många intressanta talar på höstens stora livsmedelsevent

I oktober är det dags för årets stora branschevent – Livsmedelsdagarna. Temat är ”Rebuild better – för en hållbar framtid”. En av talarna är Catarina Englund, Global Sustainability Innovation Manager på IKEA. Hon kommer att prata om hur de arbetar för att uppnå målet att fram till 2030 kunna nå och inspirera en miljard människor att leva mer hållbara och hälsosamma liv.

Många verksamheter har påverkats av det senaste årets händelser. En del har varit tvungna att växla ned, andra har skalat upp eller gjort stora förändringar för att möta de nya kraven som ställs. Det har varit och är fortfarande en omvälvande tid, som också ger möjlighet att göra om och göra vissa saker bättre.

Det är om detta som Livsmedelsdagarna i oktober kommer att handla. Programmet är fullspäckat och som vanligt får vi lyssna till massor av intressanta talare.

Charlotta Szczepanowski är hållbarhets- och kvalitetschef på Coop och en av dem som vi kommer att möta på Livsmedelsdagarna. Hon kommer framför allt att prata om Coops hållbarhetsdeklarationer.

– Många tror att vi har tagit fram dem för kundernas skull, men egentligen är det ett inköpsverktyg. Det är en metodik för att styra livsmedlens hållbarhetavtryck utifrån ett helhetsperspektiv som vi också kan kommunicera mot kund. Den rör sig alltså om en helhetslösning som går från primärproduktionen och hela vägen till konsument och den tar ett större grepp än att handla om bara klimatet.

Charlotta Szczepanowski menar att det till exempel kanske inte är så enkelt som att byta ut det röda köttet mot kyckling, för då kan det i stället påverkar på något annat sätt. Eller som i exemplet olivolja där det snarare är vattenanvändningen som man behöver jobba med och se till så att oliverna inte odlas på ett sätt som ger vattenproblem.

– Olika produkter har olika risker. Det är därför som vi måste se helheten och träffa rätt beroende på vilken produkt eller vilket led i värdekedjan som vi pratar om, säger hon.

Catarina Englund är Global Sustainability Innovation Manager på INGKA. Hon kommer att prata om ett antal faktorer som de har identifierat att man måste jobba med för att kunna leva mer hälsosamma och hållbara liv innaför planetens ramar.

– Att vi är ute och pratar om hållbarhet är naturligtvis för att vi vill berätta om INGKA, men vi vill också påverka andra att vara med i den förändring som behövs för vår planet. Vårt mål är att inspirera andra att också påverka sina resor inom hållbarhet eller kanske jobba tillsammans med oss.

– Vårt mål är att nå en miljard människor att leva mer hållbara och hälsosamma liv innan 2030, och jag kommer att berätta om den resan säger hon.

Britta Ekman kommer från Livsmedelsverket och är avdelningschef för Avdelningen för Hållbara Matvanor. Hennes föredrag kommer att handla om Livsmedelsverkets arbete med hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion som en del i livsmedelssystemet.

– Vi arbetar med förflyttningen från individ till strukturer som främjar en hållbar livsmedelskonsumtion. Jag kommer även att väva in arbetet med klimatanpassning och civilt försvar i min presentation, säger hon.

 

Här kan du läsa mer om Livsmedelsdagarna!

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet och Mötesplatser

Synpunkten: Bryr sig ingen om hållbarhet längre?

Spela på starka känslor och kommunicera på ett sätt som roar och imponerar. Det är kommunikationsexperten Edward Boëthius bästa tips för att lyckas med att nå ut med hållbarhetsbudskap.
“Fråga er inte om ni har gått för långt, fråga er om ni gått tillräckligt långt. Annars kommer ingen att bry sig om vad ni har att säga, oavsett hur fint och viktigt det är”, skriver han bland annat i en krönika för Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.