Matbutikernas nya lyft – försäljningen upp kraftigt också i maj

Dagligvarubutikerna lyfte också i maj – och hade exceptionella siffror online.
– Coronaeffekten är tydlig, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att omsättningen lyfte med 8,2 procent i maj jämfört samma månad 2019.

Därmed fortsatte årets starka trend.

– Huvudorsaken till tillväxten är att många jobbar och studerar hemma och att konsumtion flyttas från restaurangerna, säger Karin Brynell till Icanyheter.

Så här fördelades ökningen i de två säljkanalerna i maj:

Fysiska butiker: 5,4 procent

Online: 107,8 procent

– E-handeln står för mellan 30 och 40 procent av tillväxten och det beror på att en hel del hushåll undviker att besöka fysiska butiker.

Dagligvaruhandeln har hittills i år vuxit med 8,4 procent (fysiska butiker 6,9 procent och online 58,6 procent).

Vad har du för prognos för juni och resten av sommaren?

– Många kommer att semestra i Sverige och det talar för fortsatt höga tillväxttal. E-handeln brukar tappar på sommaren men den kanske växlar upp i år, säger Karin Brynell.

Dela

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.