Matbutikernas nya lyft – försäljningen upp kraftigt också i maj

Dagligvarubutikerna lyfte också i maj – och hade exceptionella siffror online.
– Coronaeffekten är tydlig, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att omsättningen lyfte med 8,2 procent i maj jämfört samma månad 2019.

Därmed fortsatte årets starka trend.

– Huvudorsaken till tillväxten är att många jobbar och studerar hemma och att konsumtion flyttas från restaurangerna, säger Karin Brynell till Icanyheter.

Så här fördelades ökningen i de två säljkanalerna i maj:

Fysiska butiker: 5,4 procent

Online: 107,8 procent

– E-handeln står för mellan 30 och 40 procent av tillväxten och det beror på att en hel del hushåll undviker att besöka fysiska butiker.

Dagligvaruhandeln har hittills i år vuxit med 8,4 procent (fysiska butiker 6,9 procent och online 58,6 procent).

Vad har du för prognos för juni och resten av sommaren?

– Många kommer att semestra i Sverige och det talar för fortsatt höga tillväxttal. E-handeln brukar tappar på sommaren men den kanske växlar upp i år, säger Karin Brynell.

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel

Dalarna möter Grekland i nytt koncept

Leksands knäckebröd och Fontana går samman i en gemensam kampanj. Tillsammans har de båda familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem