Matinflationen: Handeln anklagas för att tjäna på prishöjningarna

Leverantörerna har svårt att få ut sina kostnadsökningar i butik. Samtidigt anklagas handeln för att lägga prisökningarna på sin marginal, i stället för att höja krona för krona – något som i så fall förvärrar inflationen.

Kraftiga prisökningar på råvaror, energi, förpackningar och transporter har tillsammans med den kraftigt försvagade kronan blivit en rejäl utmaning för svenska livsmedelsproducenter. Samtidigt som kostnaderna skenar kan det ta många månader innan leverantörerna får igenom sina prishöjningar i dagligvaruhandeln.

Detta är något som uppmärksammas i en artikel i DN, där flera upprörda matproducenter (som vill vara anonyma) berättar hur marknadsledaren Ica försökt sätta stopp för höjda ersättningar under sina leverantörsträffar.
– Vi har ingenstans att ta ut kostnaderna. Om vi sålt till direkt till konsumenter hade vi kunnat prissätta på ett annat sätt. Men nu är vi beroende av handeln, säger en av dem som intervjuas.

Carl Eckerdal, chefekonom på branschföreningen Livsmedelsföretagen, beskriver läget som mycket pressat, där många små och medelstora företag (framför allt i energikrävande verksamheter som bagerier och bryggerier) hotas av konkurs.
– Vad vi sett är den snabbaste försämringen av lönsamheten för producenterna sedan vi började mäta, säger han till DN.

Kritiken från livsmedelsproducenterna handlar inte bara om att de inte får ersättning för sina ökade kostnader, utan man ifrågasätter också att butikskedjorna lägger på sin marginal på de ökade kostnaderna – vilket i så fall skulle förvärra den redan höga matinflationen, som just nu ligger på 16 procent.
– När vi får höjda kostnader med en krona så höjer vi priset mot butikerna med en krona, vi lägger inte på vår vinstmarginal på kostnadsökningen, säger en av leverantörerna till DN.

Men eftersom marginalerna varierar kraftigt mellan Ica-butiker och inköpspriserna räknas som affärshemligheter är det svårt att granska handelns påslag.
– Det vi misstänker är att de lägger på sin marginal, och inte höjer krona för krona, som borde vara läget där alla aktörer tar ett ansvar för att inte inflationen ska skena. Som det nu är tjänar bensinbolagen, energibolagen, bankerna och dagligvaruhandeln stora pengar på den situation som råder, säger konsulten Lennart Jönsson, som DN talat med och som följer konkurrensen i dagligvaruhandeln.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.