Mustiga trender: Sockerfritt och större smakvariation

Julmust med smak av apelsin och kardemumma, liksom sockerfri must på burk. Det är några starka trender när Sveriges Bryggerier sammanfattar årets mustiga nyheter.

Varje år dricker vi svenskar över 40 miljoner liter must, varav 60 procent säljs under december månad. Bryggerierna jobbar flitigt med smakutveckling för att bredda sortimentet. I år ser har exempelvis det klassiska receptet kryddats med smaker som apelsin och kardemumma.
Bland trenderna märks tydligt att sockerfria alternativ ökar, och då gärna i så kallade “sleek cans”, det vill säga smalare och högre burkar.
– Vi har sedan tidigare sett en stark trend av sockerfritt inom läsk, men det är först nu vi även börjar se samma trend inom musten. Kanske beror det på att vi vant oss vid den sockerfria smaken. Den sockerfria trenden går också hand i hand med de smalare burkarna som ofta upplevs som trendigare av konsumenterna, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.
Då julmustförsäljningen kommer i gång allt tidigare på säsongen finns även behov av andra förpackningar, inte minst för konsumenter ”on the go”.

Här är ett axplock av årets mustnyheter

  • Carlsberg Sverige uppdaterar klassikern Apotekarnes Julmust med en ny sockerfri version med apelsinsmak.
  • Hammars Bryggeri satsar på sockerfri julmust och sleek can för att även bli en must “on the go”.
  • Spendrups utmanar julens traditionella färg och smak med Trocamust och en digital interaktiv “Gulkalender”.
  • Många bryggerier erbjuder fatlagrade julmuster med lite vuxnare smak.
  • Andra kategorier än läsk lanserar produkter med mustsmak. I år har det till exempel kommit en must-saft och energidryck med smak av must.
  • Herrljunga Drycker gör ett omtag på sin traditionella Julmust Original från 1911. Flaskan som en gång var i glas är numera i en miljöriktig brun PET, som liknar dåtidens glasflaska, med en traditionell etikett funnen i Herrljungas arkiv.

 

Dela

Fler nyheter i Dryck

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.