Nu ökar brödets status: “Det mest klimatsmarta vi kan äta”

Allt fler svenskar äter bröd varje dag och väljer gärna matig macka som hel måltid. Bröd är dessutom det mest populära sättet att äta fullkorn på, enligt Brödtermometern.
– Brödet har alla rätt, säger Maria Sitell, kommunikationschef och dietist på Brödinstitutet, som står bakom undersökningen.

Den positiva attityden till bröd ökar, enligt Brödinstitutets årliga opinionsundersökning Brödtermometern.
– Attityderna till bröd är väldigt intressanta då trender, åsikter och omvärldshändelser speglar sig väl. Kombinationen med tydligheten att vår livsstil påverkar både våra egna kroppar och hela planeten och behoven av forskningsbaserade råd talar för sig självt, säger Maria Sitell.

Inte minst är det en tydligt tilltagande trend att äta bröd varje dag, med en ökning på 21 procent sedan 2019 (från 47 procent till 57 procent 2023). 93 procent av de som bor i Sverige äter i dag bröd frekvent, vilket är den högsta siffran sedan Brödtermometern startade.
De som är mest priskänsliga äter oftare bröd varje dag. Nästan hälften (46 procent) äter mackor som alternativ till lagad måltid minst två gånger i veckan och bland unga vuxna är siffran 65 procent.
Andelen som ser bröd som en räddare i vardagen har också ökat, liksom uppfattningen att bröd är ”modernt och trendigt”.
Det är främst på sociala medier som inspirationen till mackrecept hittas. 33 procent anger sociala medier jämfört med 4 procent för matlagningsprogram på tv.

Brödets roll som klimatsmart livsmedel har dock fortfarande en bit kvar. Det faktum att bröd och andra spannmålsprodukter har lika låga klimatutsläpp (cirka 0,8 koldioxidekvivalenter per kilo) som baljväxter är det bara en av tio som har koll på.
– Forskningen visar enhetligt att spannmål är något av det mest klimatsmarta vi kan äta och fullkorn förebygger våra stora folkhälsosjukdomar i allra högst grad. Brödet har alla rätt, säger Maria Sitell.

Fullkorn anges fortfarande vara den viktigaste faktorn vid köp av bröd. Fullkorn och fibrer samt växtbaserat ligger i topp när svenskarna svarar på frågan om på vilket sätt man skulle ändra kosten för att äta mer hälsosamt.
Fullkornsbröd är favoriten bland fullkornsprodukter. På frågan ”Hur äter du helst fullkorn?” svarar 68 procent bröd vilket är mer än frukostflingor, gröt och pasta tillsammans (65 procent).
På frågan ”Vilka livsmedel tycker du är nyttigast?” klättrar fullkornsprodukter nu upp till femte plats från att ha legat på plats sju i många år. Grönsaker, frukt och bär uppfattas fortfarande som nyttigast. Enligt den samlade forskningen i Global Burden of Disease vid Institute for Health Metrics and Evaluation är dock fullkorn den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa i högst grad medan frukt och grönsaker ligger på sjätte respektive sjunde plats.

Vilken betydelse tror du att Brödinstitutets egna kampanjer haft för att lyfta brödets status?
– Det är omöjligt att svara på. Men det jag kan säga är att vi under lång tid har varit uthålliga och gett svar på ovetenskapligt trams på en mängd olika sätt, allt från debattartiklar och kunskapsseminarier för journalister till strategiska satsningar i sociala medier i kombination med praktiska mackrecept. Vi har också envist hållit oss till vissa budskap, alltså inte pratat om allt som handlar om bröd utan några få men viktiga saker.

Framöver ligger utmaningen i att få ett ökat utbud av fullkornsbröd, gärna tillsammans med surdeg, både som påsförpackat och hos hantverksbagerierna.
– Brödtermometern visar att kunderna vill ha det, och just detta handlar vårt nästa kunskapsseminarium om, säger Maria Sitell.

Opinionsundersökningen Brödtermometern är gjord av analysföretaget United Minds på uppdrag av Brödinstitutet och har genomförts sedan 2009. 1 003 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18-80 år i november 2023.

 

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.