Ny rapport: Mjölk i toppen och spannmål i botten

Lönsamheten i svenskt lantbruk stiger samtidigt som skillnaderna mellan olika produktionsgrenar är större än på flera decennier. Starkast går animalieproducenterna medan växtodlingen pressas av låga spannmålspriser och fallande marginaler. Det visar höstens Lantbruksbarometer som ges ut av Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankerna. 

Animalieproduktionen går starkt just nu. Allra bäst går det för mjölkproducenterna, som visar ett lönsamhetsindex på plus 88 – den högsta nivån på 25 år.
Gris- och nötköttsproduktionen följer efter med plus 77 respektive 40. Det är kombinationen av höga avräkningspriser och sjunkande räntor som gett kraftigt förbättrade resultat.
För växtodlarna är läget desto tuffare. Trots en god skörd upplever åtta av tio spannmålsproducenter dålig eller mycket dålig lönsamhet – här har lönsamhetsindex rasat till -61.
– Höga avräkningspriser på kött och mjölk, i kombination med sjunkande spannmålspriser, har förstärkt skillnaderna mellan produktionsgrenarna. Det är glädjande att lönsamheten ökat inom animalieproduktion, samtidigt som det är ett oroande läge för växtodlarna, säger Filip Olsson, segmentschef skog och lantbruk på Ludvig & Co.
Trots den ökade lönsamheten minskar skuldsättningen inom lantbruket för andra året i rad, vilket tyder på en fortsatt försiktig investeringsvilja. Den totala skuldsättningen uppgår nu till cirka 392 miljarder kronor.
– Att skuldsättningen minskar visar att lantbruket avvaktar med sina investeringar men också att det dröjer innan räntesänkningarna får effekter på företagens investeringsvilja. Förhoppningsvis ser vi en vändning under närmaste året nu när räntorna har kommit ned ytterligare samtidigt som lönsamheten förbättras i lantbruket, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank.
62 procent av lantbrukarna upplever att konsumenterna har förtroende för dem, vilket är fem procentenheter högre än förra året. Den ökade lönsamheten, framtidstron och att de flesta driftinriktningar upplever ett ökat förtroende hos konsumenterna spelar därför en viktig roll för att lantbruken ska kunna fortsätta sin verksamhet och utveckla produktionen. Det är endast växtodlarna som upplever ett lägre konsumentförtroende där 53 procent anser att de har kundernas förtroende jämfört med 54 procent förra året.
– Trots stigande livsmedelspriser upplever lantbrukarna att de har konsumenternas förtroende. Det är viktigt för att vi ska kunna säkra svensk livsmedelsförsörjning. Samtidigt är det viktigt att lönsamheten ligger på en nivå som gör det möjligt för lantbrukare att kunna investera för att säkra livsmedelsförsörjningen men också att kunna ställa om till ett mer hållbart lantbruk, säger Björn Elfstrand, vd på Sparbankernas Riksförbund.

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion

Svenska köttbönder i framkant: ”Bra kött är bra för Sverige”

Nya data från Scan Sverige, nedbruten på gårdsnivå, bekräftar att svenska köttbönder ligger i framkant för hållbar utveckling.
– Det är på gårdarna den verkliga skillnaden görs och uppföljningen är ett kvitto på våra leverantörers fina arbete, säger hållbarhetschefen Elina Matsdotter.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.