Nytt verktyg ska lyfta frukt och grönt: ”Vi tar ansvar för folkhälsan”

Svensk Dagligvaruhandel lanserar ett helt nytt dagligvaruindex för frukt och grönt i samarbete med HUI Research.
– Det är vårt sätt att ta ansvar för folkhälsan, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på branschorganisationen.

Inflation och matprisökningar har fått konsumtionen av frukt och grönt att minska drastiskt, något som går stick i stäv med Livsmedelsverkets rekommendationer om ett dagligt intag av 500 gram frukt och grönt per person och dag.
Nu vill dagligvaruhandeln vända den negativa utvecklingen och lanseras därför Dagligvaruindex frukt och grönt – en ny statistikinsamling över volymutvecklingen av frukt och grönsaker i Sverige.
– Dagligvaruhandelns försäljning utgör en viktig del av svenskarnas konsumtion av frukt och grönsaker. Vi tar nu ansvar för att sprida kunskap om utvecklingen av hur mycket frukt och grönsaker som säljs i dagligvaruhandeln, med målet att den ska öka över tid, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Enligt den första rapporten, som presenterades under tisdagen i samband med ett webinarium, har volymutvecklingen för frukt och grönsaker minskat med 6,8 procent under det första kvartalet 2023.
Det som mäts inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp men däremot inte potatis, juice eller vegoprodukter/köttsubstitut.
– Det viktigaste är att mäta på samma sätt och göra rätt jämförelser så att vi kan mäta tillväxt och försäljningsutveckling över tid, säger Jenny Hagberg.
På Livsmedelsverket välkomnas branschens nya index.
– Det är ett superbra initiativ, inte minst som vi tydligt kan se att ökade kostnader påverkar försäljningen av frukt och grönt negativt, säger nutritionisten Åsa Brugård Konde, och hänvisar till en undersökning som myndigheten gjorde tidigare i år och som visade att just grönskar var den vara som flest svenskar sade sig köpa mindre av just nu.
Även Paula Frösell, dietist på Ica Sverige, tycker att det är bra att branschen tillsammans nu sätter ljus på en av de just nu viktigaste folkhälsofrågorna:
– Indexet blir ett verktyg för att driva förändring, där vi kan följa effekterna av det vi gör, säger hon.
Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg på Coop, menar att det man mäter blir det även lättare att sätta fokus på. Det visade sig inte minst under den kampanj som dagligvaruaktören genomförde tidigare i våras, då man sänkte priset på frukt och grönt med 12 procent, vilket både ökade försäljningen och gav fler nya medlemmar.
– Även politiken har ett stort ansvar i den här frågan. Att sänka momsen på frukt och grönt kan vara en väg att gå, en annan är att underlätta möjligheten att göra hälsopåståenden. Vi vill ju inget hellre än att kunna flöda ut i härlig inspiration och tydliga hälsobudskap om frukt och grönt, säger Anneli Bylund.

Dagligvaruindex frukt och grönt kommer fortsättningsvis presenteras halvårsvis, i juli och januari. Statistiken baseras på samarbete med följande medlemsföretag: Coop, Stora Coop, X:-tra, City Gross, Eurocash, Hemköp, Ica Nära, Ica Supermarket, Ica Kvantum, Ica Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.