Nyttigt snacks blev Årets Dagligvara: ”En produkt som konsumenterna väntat på”

Finn Crisp Snacks är Årets Dagligvara 2022, en sällsynt lyckad transformation från knäckebröd till snacks.
– Vi vill få konsumenterna att vardags-snacksa med gott samvete, säger Helena Fridström, marknadschef och produktansvarig för pasta och crisp på Lantmännen Cerealia.

Sent i går kväll blev det klart att vinnaren av Årets Dagligvara är Finn Crisp Snacks från Lantmännen Cerealia.
– När ett välkänt knäckebröd lika självklart flyttar in på fredagsmyset, som vid festliga tillfällen eller på språng som mellanmål är succén ett faktum. Försäljningsdata visar att smaksatta knäckekex av råg och med mindre fett var något konsumenterna väntat på, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel som står bakom priset.

När Livsmedel i fokus ringer Helena Fridström, marknadschef och produktansvarig för pasta och crisp, för att gratulera till vinsten låter hon sprudlande lycklig och glad.
– Vi vågade verkligen inte ta ut någon seger i förskott så vi ska faktiskt precis nu sätta oss i ett möte för att planera ett härligt firande för hela företaget. Vi är ju många som varit inblandade i det här arbetet och det har varit en ganska lång resa, säger hon.

Berätta – hur föddes idén?
– Vi såg att traditionellt knäckebröd hade en stagnerande trend, inte minst bland unga, och ville ta fram en produkt som kunde inspirera en ny generation att hitta till knäckebrödshyllan. Knäckebröd innehåller ju väldigt mycket fullkorn, vilket är en utmaning för många att få sig samtidigt som det är något av det nyttigaste man kan äta. Vi ville helt enkelt göra det lustfyllt och gott att äta nyttigt.

Helena Fridström beskriver sedan en lång process, där man knutit ihop olika trender som snacking och convenience, och hela tiden haft örat mot marken och lyssnat in vad konsumenterna vill ha.
– Det här är ett projekt där vi verkligen investerat, inte minst i fabriken i Finland. Vi vågade tro och satsa ­– och det har lönat sig!

I dag finns Finn Crisp Snacks i inte mindre än sex olika smaker, där ost är Helena Fridströms egen personliga favorit medan sour creame & union är den som säljer bäst och mest.
– Smakerna är jätteviktiga! Det gäller att konsumenterna hittar sin egen favoritsmak, annars finns risken att man tappar dem till något helt annat segment.

Priset Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel och syftar till att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Förutom äran kommer dagligvaruhandelns aktörer att ge den vinnande produkten omfattande exponering i de egna kanalerna. Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Trend

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.