– Sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
9 september 2025
Svenskarna fortsätter att hålla hårt i plånboken när de handlar mat. Det gör att svenska livsmedelsföretags försäljning minskar under andra kvartalet 2025, jämfört med samma period föregående år, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev över andra kvartalet 2025.
Den minskade försäljningen vägdes möjligen upp av en något förbättrad lönsamhet. Hälften av Livsmedelsföretagens medlemmar hade på sista sålda varan i andra kvartalet en lönsamhet i paritet med den som rådde innan kostnadskrisen briserade för tre år sedan.
– Efter några exceptionellt tuffa år hade företagen verkligen behövt positiva signaler från konsumenterna. Men de ekonomiska hjulen snurrar inte och då håller folk igen. Förslaget om sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften och min bedömning är att det skulle gynna svensk livsmedelsproduktion, åtminstone tillfälligt. Men på längre sikt krävs det mer än ekonomiska tomtebloss. Våra politiker måste se till att det blir enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Carl Eckerdal i en kommentar.
I stället för svenskproducerade varor är det importerade EMV-produkter som tar allt större plats i butikshyllorna. Drygt hälften (54 procent) av Livsmedelsföretagens medlemmar menar att de importerade EMV-alternativen under de senaste åren vuxit snabbare än de svenska EMV-alternativen. Enligt medlemmarnas bedömning utgör importerade EMV-alternativ i dag hälften av det totala utbudet av EMV.
– Flera av våra medlemmar producerar EMV åt handeln men med lägre lönsamhet. Som EMV-producent är man lätt utbytbar och i vissa fall bidrar man till att konkurrera ut sina egna varumärken. Svenskproducerad EMV är alltså något av ett tveeggat svärd för livsmedelsindustrin, men importerad EMV har inga som helst fördelar för vare sig våra medlemmar eller för svensk livsmedelsproduktion, säger Carl Eckerdal.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Trend
Förädling Människor Mötesplatser
Här boostas svensk livsmedelsexport till Asien
Hallå där Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen och ordförande för nya Food Export Center Advisory Board, och nyligen hemkommer från en resa till Japan och Sydkorea.
9 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.