Pressbyrån testar att återanvända koppar i stort pilotprojekt

Reitan Convenience ska testa att erbjuda återanvändbara koppar hos Pressbyrån i ett gemensamt pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och techbolaget &Repeat.

Den 1 januari nästa år sker en stor förändring för restaurang- och kafébranschen liksom delar av dagligvaruhandeln. Då införs det nya lagkravet där alla som säljer fler än 150 enheter, såsom kaffe, te, mat eller yoghurt, i engångsförpackningar per dag måste erbjuda en återanvändbar förpackning som alternativ.

Det är bakgrunden till att Reitan Convenience i Sverige drar i gång ett storskaligt pilotförsök i 20 Pressbyrån-butiker i Skåne i vår, i samarbete med Stora Enso och techbolaget &Repeat.

– Projektet ska få oss att förstå hur vi bäst kan erbjuda funktionella återanvändbara koppar till våra kunder från januari nästa år. Vi ser fram emot att genomföra projektet tillsammans med våra samarbetspartners, och ser det som ett steg på vägen i vår ambition att leda convenience in i framtiden, säger Rasmus Milton, affärsutvecklare på Reitan Convenience i Sverige, i en kommentar.


Ambitionen är att pilotprojektet ska bidra till att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk och minskad användning av engångsprodukter.
De återanvändbara kopparna, i storlekarna 200 respektive 400 milliliter, ska ingå i ett rotationssystem och föras tillbaka till butikerna.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet

Experten: “Förpackningar är alltid en kompromiss”

Nya förpackningsdirektiv är på gång, vilket livsmedelsbranschen redan jobbar hårt med. De nya plastkorkarna som sitter fast är bara ett exempel. Frågan är bara om möjligheten att återvinna går ut över funktionaliteten?

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.