Producenter minskar matsvinnet i samarbete med MatRätt: “Win-win”

I MatRätts butiker samarbetar Räddningsmissionen med livsmedelsproducenter för att ta vara på överskott av livsmedel, minska matsvinn och samtiisgt bekämpa matfattigdom och erbjuda arbetsträning. Paulig och Arla är några av dem som bidrar.

Nu i veckan invigde Räddningsmissionen sin tredje livsmedelsbutik MatRätt.
– Vi har under det senaste året sett ett ökat tryck från våra kunder runt om i staden, i takt med att matpriserna stigit. Vi finns i nordost och i väst, så Hisingen är ett naturligt utökningsområde för oss att finnas på, säger Ida-Lina Frisell Aasland, områdeschef för socialt företagande på Räddningsmissionen.
I dag har man över 11 000 medlemmar och nya tillkommer dagligen.
På Räddningsmissionens MatRättsbutiker tar man hand om drygt 40 ton livsmedel varje vecka via olika samarbetspartners. En av dessa är Paulig Group, som sedan 2021 har skänkt 80 ton produkter – mat som annars skulle ha blivit matsvinn på grund av kort bäst-före-datum, skadad förpackning eller etiketter med tryckfel.
– Samarbetet är en win-win för oss då vi minskar vårt matsvinn och samtidigt gör en samhällsinsats, säger kommunikationschefen Nils Sjöberg.
Även Arla medverkar:
– Det känns bra och viktigt att kunna bidra till en verksamhet som inte bara är socialt hållbar, utan även positiv för miljön. Genom samarbetet minskar vi vårt matsvinn samtidigt som de som har det svårt ekonomiskt får tillgång till bra mat, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige.

BILDEN: Rikard Petersson och Nils Sjöberg från Paulig Group var på plats vid invigningen av MatRätts tredje butik i Göteborg.

MatRätt drivs av Räddningsmissionen och verksamhetens fokusområden är att ta till vara på överskott av livsmedel, minska matsvinn, bekämpa matfattigdom och erbjuda arbetsträning för att hjälpa människor närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.