3 oktober 2025
Genom att kombinera produkter, tjänster och partnerskap tar Protos nu klivet från leverantör till helhetspartner för svensk dagligvaruhandel.
– Vi upplever en viss kompetensbrist och vill därför kunna erbjuda vår kunskap från gård och hela vägen till kött- och charkbutikshyllorna, säger William Eklund, kommersiell chef på Protos, och förklarar att det handlar om att ta ett rejält grepp på hela köttavdelningen för att öka såväl försäljning som lönsamhet.
För att driva satsningen rekryterar bolaget Patrik Hagberg som ny försäljningschef. Han har över 18 års erfarenhet av ledande roller inom butik och har arbetat flera år både som lönsamhetskonsult och regionchef, där han stöttat Ica-butikerna i lönsamhet och driftfrågor.

William Eklund, kommersiell chef på Protos, och Patrik Hagberg, ny försäljningschef på Protos.
I ett samarbete med Ica Maxi Visby , som just nu pågår, har man sett fina ökningstal i hela avdelningen.
– Vi har jobbat mycket med att analysera sortimentet och skapat planogram och byggt om i avdelningen, skapat butikskommunikation som gör avdelningen mer tydlig och säljande samt hittat bättre rutiner kring driftfrågor som tex beställningar, allt detta för att erbjuda rätt stöd till butiken, säger William Eklund.
I höst kommer man även att hålla i utbildning av butikspersonalen, där teori varvas med praktik. Bland annat ska man göra studiebesök i Protos produktionsanläggning på Gotland och på olika gårdar.
Hur påverkar den här satsningen andra leverantörer?
– Om det går bättre för butiken och för avdelningen i stort så gynnar det även andra leverantörer. Det handlar inte om att bara framhäva våra egna produkter – tvärtom. Vårt fokus är att stärka kundupplevelsen och butikens lönsamhet, vilket i slutändan gynnar alla parter.
Protos har en uttalad ambition att öka försäljningen av även gröna proteiner. För tillfället har man dock valt att pausa hybridprodukten ”Både &” under varumärket Smak av Svea, som funnits på hyllan i knappt ett år.
– Vi har fått bra feedback från marknaden och tror verkligen på den här typen av produkter, Nu arbetar vi på att lansera en 2.0-version, med ett nytt recept för att få till en mer naturlig, köttfärsliknande röd färg, säger William Eklund.
BILDEN: Joakim Larsson, butikschef Ica Maxi Visby, som ser ett försäljningslyft i köttavdelningen.
Protos ambition är att:
* Bidra till ökad kött- och branschkunskap, försäljning och lönsamhet hos sina butikskunder.
* Öka försäljningen av Krav-märkta kött- och charkprodukter.
* Utveckla nya produkter med god smak, hälsa och lägre klimatavtryck i fokus.
* Bredda närvaron på nya geografiska marknader och med nya varumärken som stärker efterfrågan på svenskt kött långsiktigt.
* Stärka branschen och därmed tillgången på svenskt kött.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan
Människor Mötesplatser Värdekedjan
Fullkornsfrämjandet firar ett år: ”Tröskeln har sänkts”
Onsdagen 1 oktober firar Fullkornsfrämjandet ett år och bjuder in till stort tårtkalas. Men vad har egentligen hänt under det här första året?
– Tröskeln för att välja fullkorn har definitivt sänkts, säger Maria Alexandersson, projektledare för Fullkornsfrämjandet.
30 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.