Rekommendationen är branschgemensam

Replik till tidigare inlägg av Johan Persson, vd på Solinas.

I en artikel i Livsmedel i Fokus kritiserar Johan Persson, vd på Solinas, dagens system med så kallade lanseringsfönster som finns i dagligvaruhandeln, servicehandeln och apoteken. Det vill säga de i förväg definierade tidpunkter när lansering av helt nya produkter och line extensions kan ske samt avlistning är ok. Han menar att det hämmar innovationer, investeringar och entreprenörskap samt är ett trögt system för eventuell listning av nya produkter.

Vad Johan Persson helt missar i sin artikel är att systemet med lanseringsfönster är branschgemensamt och har tagits fram av handel- och leverantörsföretag tillsammans inom ramen för ECR. Varje år ser en branschgemensam arbetsgrupp inom ECR över rekommendationen om lanseringsfönster och gör de revideringar som bedöms behövs.

Det är således ett gemensamt system som branschen identifierat bidrar till företagens hållbarhetsarbete, inte minst matsvinnsarbetet, ökar livsmedelssäkerheten och informationskvaliteten samt ger fördelar i form av optimerad lagerhållning, distribution och transport för såväl för handel som leverantör. Intentionen är också att systemet ska ge tydliga ramar för leverantörsföretagens produktansvariga, marknadsföringsansvariga med flera att planera utifrån och skapa tydlighet för handelns medarbetare som ska plocka upp eller ta bort att planera exponering på hyllor och i e-handeln. Man ska också komma ihåg att lanseringsfönster är enbart en rekommendation och sedan i avtal mellan leverantör och handelsföretag beslutas om den ska följas.

Om Johan Persson uppfattning, att det branschgemensamma systemet hämmar innovationer och inte är anpassat för de mindre livsmedelsproducenterna, delas av flera företag finns det således alla möjligheter att lyfta frågan inom ECR och få till förändringar i dagens system. En innovativ dagligvarubransch som främjar mindre svenska livsmedelsföretag är även det ett gemensamt mål som branschen har, vilket inte minst de gemensamma satsningarna på Sweden Food Arena och Svenskmärkningen visar. Som handelns representant i ECR är jag, tillsammans med mina kollegor från handelsföretagen, naturligtvis intresserade av att diskutera närmare om lanseringsfönster hämmar innovationer och hur hinder kan rivas. Vi har från handelssidan inte själva identifierat problemet, men välkomnar om leverantörerna synliggör det i våra gemensamma forum framöver!

Ylva Heivert, Svensk Dagligvaruhandels representant i ECR Retail Demand och ECR Retail Supply.

Fotograf: Roberth Björk

Här finns Johan Perssons artikel: Förenkla lanseringen av nya produkter

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.