Så får Ica kunderna att handla mer hälsosamt

Ica Gruppens innovationshubb ICAx har genomfört ett stort test som guidar kunder på nätet till sundare val.
– Vi vill att det ska vara enkelt för alla att göra hälsosamma val i vardagen, säger projektledaren Sofie Karlsson.

Ica Gruppens innovationshubb ICAx har genomfört ett stort test för att göra hälsosamma val enklare för den som e-handlar. Totalt erbjöds en halv miljon kunder möjlighet att testa olika funktioner som guidar till mer hälsosamma val.

– Vi ville testa en lösning som ger ett ökat mervärde för kunderna och som gör det enklare att handla mer hälsosamt – utan att aktivt behöva planera för det, säger Sofie Karlsson, ansvarig för projektet.


Testets olika funktioner handlade bland annat om:

  • Smarta byten. Kunden blir erbjuden en alternativ vara som till exempel kan innehålla mer fibrer eller mindre socker, såsom fullkornspasta i stället för vanlig pasta.
  • Hälsoprofilen. Kunden kan själv välja sina hälsopreferenser, sedan taggas och sorteras varor efter dessa inställningar.
  • Hälsofilter. Hjälper kunden att lättare sortera på de hälsosamma varor som kunden vill ha.

Resultatet visar att majoriteten av kunderna som testat funktionen valde att byta till de mer hälsosamma produkterna som föreslogs. Dessutom köpte kunderna nya typer av varor som de inte annars brukade köpa.
–  Många kunder uppskattade funktionen och nu kommer vi att utvärdera och besluta om vi ska jobba vidare med en långsiktig implementering, säger Sofie Karlsson.

En kvalitativ enkätundersökning som genomförts efter testet visar att många kunder är väldigt positiva till funktionen; 38 procent svarade att funktionerna faktiskt ändrade hur man handlade och att man valt mer hälsosamma alternativ.
– Det många lyfter fram är att de fått större insikt i hur mycket socker det är i vissa produkter, liksom att det är enklare att planera och göra mer medvetna köp med hjälp av funktionerna.

Innovationshubben ICAx startades 2017 med syftet att stärka Ica Gruppen. Uppdraget är att identifiera och analysera nya affärsmöjligheter och innovationer, för att sedan omsätta dem i nya eller uppdaterade erbjudanden till kunderna, inte minst i strategiska samarbeten med andra företag och investeringar i start-ups.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.