Succékampanj lyfte fullkornsbrödet: “Ett starkt kvitto”

Det behövs ”crazy kommunikation” i livsmedelsbranschen. Det menar Maria Sitell, kommunikationschef och leg dietist på Brödinstitutet – som fått fantastisk respons på det kreativa greppet att möta nya målgrupper med en rejäl tugga humor och självdistans.

Hur får man unga vuxna att intressera sig mer för fullkornsbröd?
Det var frågan som blev startskottet för Brödinstitutets lite annorlunda kampanj på bland annat Tik-Tok, Instagram och YouTube tidigare i år, och som nu är utvärderad – med ett imponerande resultat.
Kampanjmaterialet har över 10 miljoner visningar. Bland dem som tagit del av kampanjen uppger nästan åtta av tio att de äter fullkornsbröd minst en gång i veckan, jämfört med 60 procent innan kampanjen – en ökning med 30 procent!
– Redan från start visste vi att vi behövde göra något utöver det vanliga då trendiga hälsotips med varierad vetenskaplig grund fullkomligt flödar över på sociala medier, säger Maria Sitell.
Syftet med satsningen var att få fler att vilja äta fullkornsbröd.
– Fullkorn är det absolut nyttigaste vi kan äta, men det är tyvärr ganska få som känner till det.
Allra störst är okunskapen hos ungdomar och unga vuxna, enligt Brödinstitutets Brödtermometer.
Kampanjen ”Det torra livet på Brödinstitutet” består dels av diverse bröd-memes, dels en kort fejkdokumentär där man får hänga med när karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella från Brödinstitutet ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: Att visa att fullkornsbröd inte behöver vara torrt och tråkigt.
Enligt den färska utvärderingen skapade kampanjen ett enormt engagemang i sociala medier, med totalt 28 000 personer som engagerat sig i kampanjen, 25 000 klick till kampanjsidan och drygt 115 000 personer som sett den nästan två minuter långa kampanjfilmen från början till slut.
– Det är ett starkt kvitto på kampanjens underhållningsvärde. Siffrorna är långt över branschstandard, säger Maria Sitell.
Kampanjen togs fram tillsammans med kreativa byråpartnern Jung. Tik-Tok, Instagram och YouTube har varit de främsta kanalerna, med målgruppen kvinnor och män mellan 18 och 34 år.
– En eloge till Brödinstitutets mod att driva med kärnverksamhetens utmaning, och sticka ut hakan mot en annars svårflörtad målgrupp, säger Marita Kuntonen, Creative Lead på Jung.

Ta del av kampanjmaterialet HÄR!

Brödinstitutet är för övrigt en av dem som är nominerade till Livsmedelspriset, som delas ut 21 september, i samband med Livsmedelsdagarna i Tylösand 21 september. Priset går till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling”. Övriga nominerade är Axfoundation och Krav.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Trend

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.