Stora barn mer kräsna med mat än små

Svenska barn är petiga i maten. Enligt en ny svensk undersökning av HelloFresh är de till och med kräsnare än små barn. Barn under fyra år är de som är mest äventyrliga när det gäller att prova nya smaker.

En undersökning av HelloFresh visar att barn i 10–17-årsåldern är de som är mest kräsna när det gäller mat. Barn under fyra år är de som är mest villiga att testa nytt.

De flesta föräldrar inför nya smaker på barnens meny var sjätte månad eller oftare – i genomsnitt. En fjärdedel av föräldrarna hade inte gjort det på över ett år, medan knappt nio procent svarade att de inte hade gett sina barn något nytt att prova på över tio år.

Begränsningen i variation av barnens kosthållning är påverkad av föräldrarnas egna matpreferenser. 70 procent av svenska vuxna svarade att de har uteslutit vissa livsmedel för att ”de vet att de inte kommer att gilla dem”. Många uppgav att de undviker att laga nya maträtter för att inte äventyra stämningen runt matbordet.

Enligt undersökningen är umami-, kryddiga och beska smaker det som är svåraste att få barn att prova, medan de mest utmanande livsmedlen är fisk och grönsaker, både tillagade och råa.

En del föräldrar väljer att belöna sina barn för att uppmuntra dem att testa mer. Men den taktiken kan HelloFresh kökschef Sara Hoffgaard vara direkt kontraproduktiv:

­– Om sockerhaltigt och onyttigt godis används som belöning, blir de ännu mer önskvärda för ett barn, och gör barnen mindre troliga att prova nyttigare alternativ. Genom att belöna barn för deras matvanor, skapar vi en konstruktion där barn måste genomlida en ”dålig sak”, som att äta grönsaker, för att få en ”bra sak”, som en söt efterrätt. Detta tillvägagångssätt kan psykologiskt underbygga att maten inte är något som är trevligt, utan något som helt enkelt måste ätas innan vi unnar oss något gott.

Det bästa är i stället att lägga till nya livsmedel i små mängder, att inkludera ett för barnet obekant livsmedel tillsammans med mat som det redan barn gillar så att de känner sig mer bekväma kring matbordet.

HelloFresh undersökte 1 013 vuxna i Sverige, som en del av en större global studie som omfattade 21 738 vuxna i 15 länder.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Måltider

Arla lanserar en digital skolfrukostguide

Arla lanserar ett nytt digitalt verktyg för att hjälpa skolor runt om i landet att komma i gång med frukostservering. Förhoppningen är att fler skolor börjar servera frukost och att fler elever på så sätt får en bättre start på dagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.