20 februari 2020
I studien, som publiceras i tidskriften Nutrition & Metabolism, har forskarna studerat effekten av tillsatt socker (alltså sådant som tillsätts vid framställning eller tillverkning av mat och dryck) i relation till intaget av mikronutrienter i form av vitaminer och mineraler.
– Vi har studerat vilken betydelse det tillsatta sockret har sett till den totala kostkvaliteten, säger Esther González-Padilla, läkare och doktorand i nutritionsepidemiologi vid Lunds universitet.
Studien baseras på insamlad data från två stora svenska befolkningsstudier. Hur mycket tillsatt socker varje individ åt uppskattades genom att mäta den totala mängden monosackarider (huvudsakligen glukos och fruktos) och sackaros i kosten som helhet och därefter dra ifrån mängden sockerarter från intag av frukt och bär, fruktjuice och grönsaker (de största källorna till naturligt förekommande socker).
Energiintaget som utgjordes av det tillsatta sockret räknades ut och deltagarna delades in i sex grupper utifrån hur stor del av det totala energiintaget som kom från tillsatt socker. Därefter jämförde de med intaget av nio olika mikronutrienter; kalcium, folat, järn, magnesium, kalium, selen, vitamin C, vitamin D och zink.
Forskarna observerade ett omvänt förhållande mellan intaget av tillsatt socker och det dagliga intaget av alla nio vitaminer och mineraler i båda grupperna; ju mer tillsatt socker deltagarna åt, desto mindre vitaminer och mineraler fick de i sig.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Arkiv Människor Mötesplatser Trend
Livsmedelspriset 2026: Här är finalisterna
Finalisterna för Livsmedelspriset är klara – och juryarbetet att utse dessa tre var tuffare än någonsin. ”Vi har ett brett finalistfält där var och en av dem vore en värdig vinnare”, säger Cecilia Öster, verksamhetsledare på Livsmedel i fokus.
20 maj
Gå med i nätverket idag!
Så håller du dig uppdaterad, utvecklas genom inspirerande event och får ta del av ett starkt branschnätverk med träffar och after works.





