Trendrapport: Tuffa tider gör maten gladare

Glad mat, en regenerativ våg och ett manligt matmomentum. Det är några av trenderna i den rykande heta Ridderheimsrapporten, som undersöker vad som formar maten, människorna och samhället i en orolig tid.

Nu har den senaste upplaga av Ridderheimsrapporten landat, det var sex år sedan sist men nu tar Ridderheims och Atria Sverige i samarbete med Kairos Future återigen ett rejält grepp på trenderna som just nu formar maten, människorna och samhället.
Karolina Szczepanska, marknadschef Deli/Export Atria, menar att maten är en spegling av våra värderingar och att våra värderingar håller på att förändras. De unga som växt upp under pandemi, klimathot och krig vill kanske inte i första hand ha mer spännande nyheter, vare sig på tallriken eller i mobilen. Värderingarna hos dem går i stället mot trygghet, traditioner och grupplojalitet.
– Tidigare självklara megatrender som globalisering, individualisering och urbanisering är inte längre lika självklara, säger hon.
Överflödet kan också bli något som tillhör historien. Den mer osäkra världen har inte bara gjort att fler handlar lågpris utan även vill minska matsvinnet, det gäller såväl företag som konsumenter och lagstiftare. I exempelvis Frankrike är det olagligt för butiker att slänga mat och i Kina måste restaurangerna se till att gästerna äter upp maten. Att konsumera mer resurssnålt är inte bara ett fritt val längre. Det blir ett krav.
En helt annan trend kan sammanfattas som ”ett manligt matmomentum”.
– För första gången någonsin har män gått om kvinnor i intresset för matlagning. Och kvinnor svajpar vänster om mannen inte lagar mat, säger Karolina Szczepanska.

Här är fler av trenderna som lyfts i Ridderheimsrapporten:

  • Glad mat. Nu vill vi ha positiva nyheter på bordet, som kompensation för en dyster omvärld. Bort med alla elaka tv-kockar och in med det glada och harmoniska, där livsnjutande personer som Emma Hamberg och Jessica Frej är inspiratörer för matglädje utan etiketter och pekpinnar.
  • Mixa utan mixer. Råsaftcentrifugen gjorde smoothies, shakes och shots till ett växande fenomen på mathimlen. Men det som ser ut att växa framöver är ”pick but don’t mix”. I stället för de mosade ingredienserna är det nu ett hopplock av småbitar som växer hos konsumenterna och på restaurangerna.
  • Resiliens och regenerativt. Tidigare var det kanske främst akademiker som kände till ordet resiliens. Nu ingår det plötsligt i allt från affärsstrategier och försörjningskedjor till personlig utveckling. Plötsligt är alla intresserade av cirkularitet och biologisk mångfald. I stället för att utarma jorden ska människans arbete med livsmedelsproduktion stimulera jorden bättre.
  • Grön våg. Att bli bonde är trendigt och unga vill ut på landet för att komma bort från det stressiga storstadslivet. Med nya möjligheter att arbeta på distans och en ökande insikt i matens betydelse i skuggan av krig och konflikter kan det finnas en grogrund för ett ökat intresse att verkligen producera mat i stor skala som sysselsättning. Att vara bonde med bättre villkor kan snart vara möjligt.

 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Trend

Här skapas framtidens gröna favoriter

Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.