Ny undersökning: Kunderna har blivit bättre på att planera sina inköp

Nio av tio svenskar har förändrat sitt beteende i matbutikerna med anledning av coronapandemin. Bland annat har många blivit bättre på att planera sina inköp i förväg, enligt en färsk undersökning från Svensk Dagligvaruhandel.

På uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel har Demoskop undersökt svenskarna beteende i matbutikerna under coronapandemin. Och nio av tio uppger att de agerar annorlunda.

– Undersökningen bekräftar att det i dag finns en medvetenhet om hur man bör agera i samband med sina inköp av livsmedel för att minska risken för smittspridning, säger vd Karin Brynell.

Att hålla avstånd är, enligt undersökningen, självklart för konsumenterna.

Den visar också att många besöker en butik mer sällan, handlar på udda tider och i högre grad planerar sina inköp i förväg.

En av fem säger att de försöker åka ensamma till butiken.

– Det finns utrymme för förbättringar, till exempel att ännu fler funderar på om de kan åka ensamma till livsmedelsbutiken. Det handlar också om att hålla ut, inte minst under kommande stora mathelger som midsommar, säger Karin Brynell.

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel

Svenska Stjärnägg satsar stort på Danmark

Svenska Stjärnägg tar klivet över Öresund och blir ny leverantör till den danska dagligvaruhandeln inom kategorin ägg och äggprodukter. Det nya bolaget Stjerneæg A/S ska verka både under eget varumärke och vara partner för kundernas egna märkesvaror.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem