Värdiga vinnare är stolta över branschen

Det blev Svenskmärkning AB som tog hem det prestigefyllda Livsmedelspriset under Livsmedelsdagarna i Tylösand i fjol.
– Det känns helt fantastiskt kul, sa vd Ulrika Ekström på scenen då. Efter flera månader är uppmärksamheten fortfarande stor. Att priset är viktigt för både branschen och de enskilda pristagarna känns självklart.

Hur var det att vinna priset?
– Det var fantastiskt och ett stort erkännande för den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Det är en vinst som vi vill dela med alla de cirka 220 företag som jobbar aktivt med att ursprungsmärka sina produkter, våra ägare och partners som samarbetar med oss för att lyfta svenska råvaror, livsmedel och växter genom märket.
Har ni fått mycket uppmärksamhet tack vare utmärkelsen?
– Ja det har vi. Dels i samband med utdelningen under Livsmedelsdagarna, där en stor och viktig del av den svenska livsmedelsbranschen är representerad, men också under året. Livsmedelspriset är ett prestigefullt pris som många känner till och förstår värdet av.
Har ni kunnat använda er vinnartitel till något som givit effekt – för er och/eller för branschen?
– Vi ser priset som ett bevis på att det vi gör, ger effekt. Att alla de möten som skapas och den kraft som uppstå när svensk primärproduktion och företag jobbar tillsammans, bidrar till utveckling för en konkurrenskraftig och attraktiv näringen. Vi talar ofta om priset för att visa på styrkan med goda samarbeten och visar stolt upp det i olika sammanhang och i vår kommunikation.
Vem eller vilka hoppas ni på som årets pristagare?
– Det finns många värdiga vinnare. Vi ska vara stolta över vår svenska livsmedelsföretag som ser till att vi kan äta bra mat både idag och i morgon.

Motiveringen till fjolårets vinnare löd såhär:
Från Sverige-märkningen vinner Livsmedelspriset 2022 för att på kort tid har gjort det enkelt för konsumenter att göra ett medvetet val av svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Kriterierna är: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Bakom Svenskmärkning AB står hela den svenska livsmedelsbranschen.

Fakta om Livsmedelspriset
Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

Dela

Fler nyheter i Människor och Måltider och Mötesplatser och Trend

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.