Världens mest hållbara kiosk visar vägen

Reitan Convenience i Sverige har vunnit ett fint internationellt pris för sin digra satsning på PBX och målet att driva världens mest hållbara kiosk. Enligt motiveringen sätter varumärket standarden för vad hållbarhet kan vara på den globala conveniencemarknaden.

PBX, Reitans unika och skalbara satsning på hälsa och hållbarhet, är vinnare av den prestigefyllda internationella tävlingen NACS inom retail.

– Det känns som ett kvitto på att vi gör rätt saker. Det finns ett enormt engagemang och stolthet bakom satsningen, dels internt inom vår organisation men också bland leverantörer och samarbetspartner, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.

Konceptet är en del av den hållbarhetsstrategi som togs fram 2019 i samråd med Prosperous Planet. Det innebär bland annat att de produkter och tjänster som säljs ska produceras på ett sätt som skyddar ekosystemen och säkerställer kontinuerlig förbättring och utveckling i en hållbar riktning.
Ett färskt och konkret exempel på hur detta arbete kan ser ut är det faktum att allt tillsatt socker och alla E-nummer från den korv som säljs på 7-Eleven och Pressbyrån nu försvinner.

– PBX är vårt living lab som hjälper oss att navigera mot framtidens convenience genom att testa nya produkter, tekniker och kommunikationsgrepp. Det som funkar på PBX ska sedan stegvis implementeras i alla våra butiker – allt för att på ett hållbart sätt kunna bidra till att förenkla våra kunders vardag och göra det enkelt för kunden att själv göra medvetna val, säger Malin Eklund.

 

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Måltider

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.