– Vi måste höja konsumenternas förtroende för vildsvinskött, säger projektledaren Camilla Bender Larson.
23 juni 2020
Från och med nu och fram till 1 september är det möjligt för både företag, organisationer, kommuner och regioner att ansöka om stöd för projekt som främjar konsumtionen av vildsvinskött. Projekten kan innefatta sådant som marknadsföring som främjar konsumtionen av vildsvinskött, förändringsarbete kring värderingar och attityder om vildsvinsköttets potential och kunskapshöjande åtgärder med fokus på detaljstyckning, förädling, tillagning, försäljning och exponering av vildsvinskött.
– Vildsvinskött är en svensk och hållbar produkt som ligger rätt i tiden. I nuläget gör konsumenter mer medvetna val av mat och man vill veta varifrån råvaran kommer. Men för att lyckas krävs en attitydförändring. Vildsvin ses ibland enbart som ett problem. Nu behöver vi lyfta de positiva delarna med vildsvinskött, säger Camilla Bender Larson på Jordbruksverket.
Utlysningen ingår som ett av flera uppdrag i regeringens så kallade vildsvinspaket och är en del av den nationella livsmedelsstrategin. Jordbruksverket har hämtat in synpunkter från bland annat jägarkåren, LRF, livsmedelsproducenter, restaurangnäring och dagligvaruhandeln. Syftet har varit att få en tydlig bild av vad som krävs för att nå målsättningen att öka konsumtionen.
– Ett konkret exempel är att konsumenterna behöver få tips och idéer om vad man kan göra av köttet. Köttet behöver också finnas i olika former i butik, inte minst detaljstyckat som färs, skav eller grillbitar, säger Camilla Bender Larson.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan
Fiske och vattenbruk Hållbarhet
Räkfisket tappar MSC-märkningen: “Det är komplext”
Från och med den 25 april är räkfisket i Skagerak, Kattegatt och Norskarännan suspenderat från MSC. Det innebär att det inte längre kommer att vara möjligt att köpa färska MSC-certifierade räkor i Sverige.
27 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.